Circul se dă în spectacol la Paris

Circ in lumeEste una dintre artele pe cale de dispariție. Așa se spune despre circ de câteva decenii. Încremenită în timp, cum e adesea expediată, această artă născută în piețe și întotdeauna pe drum a găsit o cale să existe în secolul XXI, când vizibilitatea ei este din ce în mai mică, iar inovația trece aproape neobservată.

Cele câteva festivaluri din lume dedicate genului propun însă, an de an, o trecere în revistă necesară într-o vreme a revizitărilor, în care tradițiile se reconfigurează permanent, iar amalgamul de limbaje artistice continuă să fie explorat. Unul dintre evenimentele internaționale de amploare este acum în plină desfășurare la Paris. Le Festival International du Cirque du Demain, înființat în 1977 de Isabelle și Dominique Mauclair, s-a aflat la a 36-a ediție, desfășurată la la Circue du Phénix între 29 ianuarie și 1 februarie.

Douăzeci și opt de spectacole au fost incluse în programul de anul acesta și evaluate de un juriu din care fac parte nume de top din lumea circului, printre care directori de casting de la Cirque du Soleil sau recunoscuți directori de circ: Maxime Nikouline, Valérie Fratellini, Daniel Cyr, Ronald Wendorf de la Berlin sau David Massot de la Cirque Imagine.

„O prezență, o emoție și un nivelal tehnicii, dar și elemente de noutate”, asta s-a dorit de la artișii aleși să participe la prezenta ediție, spune Pascal Jacob, unul dintre selecționeri, citat de cotidianul „Le Figaro”, artist care s-a luptat mult pentru a readuce genul la statutul care-i este propriu. Ediția de anul acesta a oferit publicului o mulțime de surprize, notează publicația menționată: Un jongler francez din Montreal, care lucrează cu… argilă, un contorsionist breton care fascinează într-un număr cu aparența simplității, dansatori de stradă din Japonia, trei trapeziști finlandezi, un cuplu ruso-ucrainian care face minuni în aer etc.

Artiști de circ din paisprezece țări s-au întâlnit luna aceasta în festival, la care Uruguayul a participat pentru prima dată. Ediția recent încheiată nu a inclus în program numere colective, alegând să pună sub lupă individualități, nu trupe. Nici artiștii chinezi, de obicei prezenți la festival cu spectacole ample, propuse de trupe numeroase, nu au adus așa ceva anul acesta, venind în schimb cu numere ce pun în lumină creația profund personală și individualitățile puternice.

Un aspect asupra căruia s-a axat ediția din 2015 a fost școala de circ. Dansul, muzica, teatrul se întâlnesc în școlile de circ de la Bruelles, Montreal sau Châlons, la care privesc admirativ majoritatea aspiranților la statutul de artist de circ. Aceste școli, unde arta se reinventează în permanență, dublând măiestria tehnică, au fost prezente în festival. „Într-un an am avut în festival un număr de acrobație cu doi bicicliști. O tehnică incredibilă, dar nicio relație cu publicul. Numărul lor a fost un eșec”, a povestit Pascal Jacob, accentuând nevoie de dialog cu școlile care pledează pentru o mai vastă înțelegere a artei circului, dedicându-se formării de profesioniști.

În pauzele spectacolelor și între spectacole, publicul a fost invitat la o expoziție specială, exponatele fiind etalate în clădirea circului-gazdă. De la Toulouse-Lautrec la Fernand Léger, lucrările plastice selectate, variațiuni pe tema circului, propun o incursiune într-o lume care are nevoie să fie redescoperită în contextual prezentului. O lume la care au acces segmente mari de public, o lume ce arată infinitele posibilități de expresie ale corpului omenesc, o lume în care limitele se reconfigurează mereu.

Foto: Angelica Bogliovonni

Credit foto: Yan Forhan

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.