De ce e „cool” și necesar Festivalul Theater Networking Talents?

Vara se face vinovată de atmosfera de vacanță și de dorința de a face cât mai multe lucruri. Unii fug la piscină, alții la teatru. Asta până la închiderea stagiunii. Deși credeam că e sezonul în care ritmul zilnic încetinește, activitățile culturale se reduc și te întrebi ce mai e de făcut, ni s-a demonstrat că e momentul ideal de a te plimba prin țară la festivaluri. Dacă la fiecare doi ani Craiova devine punctul de interferență al celor mai importanți oameni de teatru din întreaga lume în cadrul Festivalului Internațional „Shakespeare”, începând cu 2017 orașul găzduiește și un eveniment adresat celor mai tineri creatori: Theater Networking Talents. Între 28 iunie și 1 iulie am petrecut cele mai toride și mai încărcate (dar memorabile!) patru zile din acest an teatral. Și sunt sigură că aici a început să se scrie o nouă istorie.

Directorul Festivalului, Haricleea Nicolau, a explicat cum concursul de proiecte pentru tinerii regizori și scenografi români inițiat cu succes în anul 2000, la propunerea managerului de atunci, Mircea Cornișteanu, s-a concretizat acum în acest festival inedit. Ideea festivalului s-a născut pe malul mării, la Costinești, pe când se întâmpla Gala HOP, dintr-o necesitate acută a descoperirii nu doar a tinerilor actori talentați, ci și a tinerilor regizori și scenografi ingenioși și pregătiți să se avânte în universul artistic. „Theater Networking Talents, se dorește mai mult decât o competiție, se vrea un biosistem cultural de dezbateri, workshop-uri, întâlniri cu artiști români și străini”, declară Directorul Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, Alexandru Boureanu. O inițiativă care trebuie apreciată la potențialul său maxim, fiind o posibilă matrice a noii generații.

Gândit sub formă de competiție, Theater Networking Talents, pe scurt TNT, înseamnă mai mult decât obținerea unui premiu; înseamnă, în primul rând, crearea unei rețele de networking și stabilirea unui dialog între tinerii artiști din România și din străinătate. Au intrat în concurs nouă spectacole de absolvire (licență și disertație) provenind de la Academia de Arte din Novi Sad, Facultatea de Arte Dramatice din Belgrad, Academia Națională de Teatru și Film din Sofia, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj în colaborare cu Teatrul Municipal Baia Mare, Universitatea de Arte din Târgu – Mureș în cadrul Programului 9G la TNB și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași. Echipele acestor producții s-au cunoscut, au împărtășit impresii și au făcut schimb de contacte. Regizorii și scenografii lor au fost prezenți pe toată perioada Festivalului, participând la toate evenimentele. Faptul că au avut acces la o diversitate de spectacole a constituit un avantaj pentru a înțelege unde se poziționează fiecare în raport cu celălalt și pentru a învăța ce este mai bine sau mai rău în produsul final creat.

În mod exclusiv, workshopul-conferință susținut de faimosul regizor britanic Declan Donnellan le-a fost adresat. Și nu doar lor, ci tuturor celor prezenți la TNT: voluntari, bursieri, jurnaliști sau actori profesioniști. S-a vorbit despre teatru sincer și deschis, ca să putem învăța de la cei mai buni. Declan Donnellan se concentrează în mod deosebit asupra spațiului teatral, a cărui tensiune și încărcătură trebuie să modifice corpul, starea de spirit și reacțiile actorului. A abordat, de asemenea, problematica temerii de a face un anumit lucru pe scenă; de cele mai multe ori, artistul acționează nu voluntar, ci ca o consecință a fricii că altcineva va fi mai bun decât el. În plus, a menționat faptul că nu există originalitate și că datoria unui artist este de a fi unic. Și-a exemplificat teoriile cu propriile spectacole, explicând procesele de creație. O astfel de oportunitate, de a sta la doar câțiva pași distanță de o personalitate mondială, apare de puține ori în viață, iar cei care au știut să profite de ea acum s-au ales cu o experiență pe cinste.

Un alt plus al Festivalului TNT a fost acordarea unui număr semnificativ de burse studenților la facultățile de profil, dornici de a fi prezenți zi de zi și de a participa la întâlniri și la spectacole. Primii 30 de studenți înscriși au avut șansa de a petrece ultimele zile ale lunii iunie la Craiova, printre oameni faini. Ei au venit din toate colțurile țării, de la Cluj, Iași, București, Constanța și Galați – semn că vestea evenimentului a circulat rapid și eficient.

Spectacolele aflate în competiție au fost urmărite de două jurii, unul al elevilor și cel al profesioniștilor din domeniu. Juriul oficial a fost format din Serge Rangoni (Directorul Teatrului din Liége), Erwin Șimșensohn (regizor), Dragoș Alexandru Mușoiu (regizor), Lia Dogaru (scenograf), Corina Constantinescu (teatrolog) și Alina Epîngeac (critic de teatru). Organizatorii TNT au avut o bună intuiție de a invita personalități importante, al căror feedback este extrem de valoros pentru tinerii creatori. În plus, ei au putut evalua nu doar conceptele regizorale ale producțiilor, ci și prestațiile actorilor încă studenți sau proaspăt absolvenți. Un dublu câștig pentru participanți.

Momentul cel mai așteptat al Festivalului TNT a avut loc în ultima seară, pe scena mare a Teatrului din Craiova. Juriul a menționat faptul că s-a oprit mai întâi asupra câtorva nominalizări, iar apoi s-a decis cine sunt câștigătorii. Din rândul nominalizaților au făcut parte: Mircea Băluță, Carol Ionescu, Kostas Mincu pentru rolurile din spectacolul „Ei, și?” după Eugene Ionesco – producție UNATC București; Teodora Marčeta pentru rolul Anna Karenina, din spectacolul „Anna”, dramatizare de Teodora Marčeta, după Lev Tolstoi, regia Ivana Janošev – Academia de Arte din Novi Sad / Serbia; Sanja Marković pentru rolul Columbina, din spectacolul „Krmeci kas” („Trapul porcului”), regia Milja Mazarak – Universitatea de Arte din Belgrad / Serbia; Katerina Stoyanova pentru rolul Magie din spectacolul „Trei”, după Walter Wykes, regia Elitsa Yovcheva – Academia Națională de Teatru și Film din Sofia / Bulgaria; Anelia Mangarova pentru rolul June din spectacolul „Trei”, după Walter Wykes, regia Elitsa Yovcheva – Academia Națională de Teatru și Film din Sofia / Bulgaria; Polina Nedkova pentru rolul Ruth din spectacolul „Trei”, după Walter Wykes, regia Elitsa Yovcheva – Academia Națională de Teatru și Film din Sofia / Bulgaria.

S-au acordat cinci premii:

  • Premiul Juriului Elevilor pentru spectacolul „Ei, și?” după Eugène Ionesco, producție UNATC „I.L. Caragiale” București / România;
  • Premiul pentru interpretare feminină: Sanja Marković pentru rolul Columbina, din spectacolul „Krmeci kas” („Trapul porcului”), regia Milja Mazarak, producție Universitatea de Arte din Belgrad / Serbia;
  • Premiul pentru interpretare masculină: Carol Ionescu pentru rolul Bartholomeus II, din spectacolul „Ei, și?” după Eugène Ionesco, producție UNATC „I.L. Caragiale” București / România;
  • Premiul pentru creativitate „Krmeci kas” („Trapul porcului”), regia Milja Mazarak, producție Universitatea de Arte din Belgrad / Serbia;
  • Marele Premiu – regie: Andreea Ciocârlan, pentru regia spectacolului „Ei, și?” după Eugène Ionesco, producție UNATC „I.L. Caragiale” București / România. Ea va fi invitată în stagiunea următoare să monteze un spectacol la Sala Studio a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova.

Premiul I Regie și Premiul I Scenografie nu au fost acordate.

Prima ediția a Festivalului TNT a avut un număr moderat de producții participante, majoritatea din România, intenția fiind ca pe viitor să se extindă solicitările în cât mai multe țări. La nivelul mizei acestui eveniment, organizarea sa constituie un triumf. Un pas înainte în crearea unei comunicări permanente între artiștii debutanți și generațiile consacrate. O modalitate de afirmare a tinerilor regizori și scenografi, care sunt fundamentali în realizarea unor capodopere teatrale.

Despre nivelul calitativ al spectacolelor prezentate putem face numeroase observații. În afară de cele două premiate, niciunul nu a reușit să epateze sau să surprindă. Fiecare în parte a avut elemente alese și îmbinate armonios, dar și aspecte asupra cărora nu s-a lucrat destul. Ceea ce trebuie ca tinerii regizori să urmărească fără abatere este o coerență a textului și o intenție pe care toți spectatorii să o poată percepe. Cel mai bine s-a observat o tehnică regizorală reușită în „Ei, Și?” după Eugène Ionesco, regia Andreea Ciocîrlan, de la UNATC „I.L. Caragiale”. Pornind de la adaptarea potrivită a piesei originale, „Improvizație la Alma”, filtrarea subtextului cu finețe și atenție de către actori, și până la colaborarea dintre ei și regizoare și detaliile scenice minuțios lucrate, spectacolul a însumat o muncă de echipă ireproșabilă. Ecou pe care l-a avut atât asupra juriului profesioniștilor, cât și asupra celui al elevilor. Alături de acest spectacol, producția Facultății de Arte Dramatice din Belgrad, „Trapul porcului” de Aleksander Popović, regia Milja Mazarak s-a dovedit o adevărată poezie muzicală. A ieșit în evidență printr-un anume specific al spectacolului, prin unicitatea sa. Fără ca măcar să fie nevoie să urmărești textul, publicul era cucerit de mijloacele actorilor. Un pic cabotini, un pic exagerați, dar extrem de teatrali și de cuceritori.

În concluzie, Theater Networking Talents vine ca o promisiune a tinerei generații de artiști. Realizarea spectacolului de absolvire este doar un prag, o punte de trecere între simple exerciții și mari producții. Prezentarea acestuia într-un context festivalier, destinat în mod deosebit celor mai tineri creatori, oferă o șansă incredibilă de a te face cunoscut. Un stil regizoral nu se deține și nu se fură, ci se construiește etapă cu etapă. Ceea ce contribuie foarte mult la conturarea destinelor artistice sunt relațiile pe care le dezvoltăm cu prilejul acestor evenimente. Între noi și cu cei experimentați. Exact acest lucru a reușit să-l facă Festivalul TNT de la Craiova. A adus împreună zeci de reprezentanți ai generației noastre (actori, regizori, scenografi, teatrologi), pentru ca în final să ne provoace la discuții și prietenii. Și, mai presus de toate, la viitoare colaborări. Deși pare că suntem așa de mulți, de fapt, suntem extrem de puțini. Mulțumim, TNT, că ne-ai reamintit cum e să formăm o Echipă!

(Foto Albert Dobrin)

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.