După zeci de spectacole văzute în ultimele luni, concluzia lui Alice Georgescu, selecţionerul unic al Festivalului Naţional de Teatru, care se va desfăşura timp de zece zile, de pe 28 octombrie până pe 6 noiembrie la Bucureşti, este că „în teatrul românesc nu mai e jale”… Perioada de criză (artistică) a trecut şi acum, culmea!, pe fondul unei crize financiare interminabile, teatrul românesc se află în creştere, „a atins fundul oceanului şi acum a început urcarea”.
Sub semnul acestei afirmaţii, ediţia cu numărul 21 a FNT propune treizeci de spectacole, grupate în cinci secţiuni şi are drept motto cuvintele lui Cehov, „omul, acest animal ciudat…”. „Spectacole tematice”, „Dans în teatru”, „Teatrul de mâine”, „În prim-plan actorul” şi secţiunea specială „Cehoviziuni, Focus Andrei Şerban” sunt structurile pe care şi-a conceput Alice Georgescu selecţia din acest an. De ce şi ce anume să nu rataţi în FNT sunt întrebări la care vom încerca să vă răspundem începând din acest număr.
- Focusul dedicat lui Andrei Şerban cuprinde patru spectacole, trei montări ale unor piese de Cehov, „Ivanov”, „Unchiul Vanea” şi „Trei surori”, iar „Strigăte şi şoapte”, după Ingmar Bergman, este o montare despre care Andrei Şerban însuşi spunea că ar fi „printre cele mai cehoviene” ale sale. Aşadar, dacă vă e dor de Cehov, nu rataţi cele patru spectacole.
- Secţiunea „În prim-plan actorul” readuce, aşa cum îi spune şi numele, actorul pe prima poziţie, după mai mulţi ani în care festivalul a fost dedicat aproape exclusiv artei regizorale. Marcel Iureş în „Absolut!”, o poveste pornind de la „Ivan Turbincă” a lui Ion Creangă, Ofelia Popii în „Felii”, şi Lari Giorgescu şi Silvian Vâlcu în „Emigranţii” sunt trei demonstraţii de actorie pe care le veţi descoperi şi savura la faţa locului.
- „Teatrul de mâine” aduce în FNT patru producţii, „9 grade la Paris”, un interesant experiment de teatru-film, în care actriţa Alina Berzunţeanu îşi dă replica sieşi, prezentă şi în scenă, şi în filmul care ar putea funcţiona separat ca un scurtmetraj. „Blifat” e una din acele poveşti cu tentă socială, în care România pre şi post-decembristă se poate recunoaşte cu uşurinţă. „Purificare” şi „Tv for Dummies” sunt celelalte două producţii pe care le descrie cel mai bine însuşi numele secţiunii…
- Secţiunea „Dans în teatru” reuneşte din nou patru producţii, un interesant experiment de la Teatrul Mic, „Crazy stories in the city”, apoi montarea lui Alexandru Tocilescu, „Nevestele vesele din Windsor”, a cărui muzică, semnată Nicu Alifantis este de neratat, împreună cu alte două spectacole de mişcare „Yerma” de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, o producţie născută în condiţii destul de grele în lumea teatrală din oraşul „natal”, dar extrem de bine construită, şi „Othello şi preaiubita lui Desdemona”, în regia lui Mihai Măniuţiu.
- În zona „Spectacolelor tematice”, cele cincisprezece producţii invitate sunt cel mai clar indiciu că afirmaţia lui Alice Georgescu din conferinţa de presă, legat de valoarea pe care a descoperit-o în teatrele din Bucureşti şi din ţară, este valabilă. Extrem de diverse, montările creează o imagine (aproape) completă asupra întregului fenomen teatral. De neratat sunt toate tocmai pentru că e vorba de numele cele mai importante ale regiei româneşti (Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Laszlo Bocsardi, Tompa Gabor, Radu Penciulescu, Radu Afrim, Alexandru Dabija, Alexander Hausvater sau Alexandru Darie) care, aduse laolaltă, cu producţiile cele mai recente, se vor putea oglindi unele într-altele, dezvăluindu-şi şi asumându-şi deopotrivă şi căutările, şi eşecurile, şi descoperirile.
Biletele pentru spectacolele din cadrul FNT se vor pune în vânzare astăzi, 3 octombrie, iar în perioada următoare revista Yorick vă va propune mai multe concursuri în cadrul cărora veţi putea câştiga bilete la spectacole din Festival.