Cea de-a XV-a ediţie a Întâlnirilor JTI, un eveniment de prestigiu, organizat de Fundaţia Art Production, care aduce în fiecare an în România cele mai mari personalităţi care activează pe scena mondială a dansului. Inaugurate în anul 2000, odată cu prezenţa celebrei Companii de balet „Béjart Ballet Lausanne”, Întâlnirile JTI au constituit pentru publicul bucureştean o ocazie extraordinară de a vedea în premieră în România artişti ai dansului din toată lumea: Nacho Duato şi Compania „Nacional De Danza”, „Cullberg Ballet”, Joaquin Cortes, „Alvin Ailey American Dance Theater”, „Tango Pasion”, „Les Ballets de Monte-Carlo”, Sylvie Guillem şi Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu şi „Baletul Naţional din Chile”, „Alonzo King Lines Ballet” din San Francisco şi „Vortice Dance Company”.
Invitaţii ediţiei de anul acesta, artiştii Maria Pagés (Spania), una dintre cele mai mari dansatoare de flamenco, şi Sidi Larbi Cherkaoui (Belgia), unul dintre cei mai apreciaţi coregrafi ai momentului – au avut o Întâlnire absolută, electrizantă, în spectacolul Dunas (Dune) prezentat sâmbătă, 10 mai, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti. Un dialog născut din două dialecte diferite – esenţa dansului flamenco în care Maria Pagés excelează, şi libertatea dansului contemporan practicat cu virtuozitate de Sidi Larbi Cherkaoui –, pentru a ajunge la o simbioză a gestului, a gândului, a respiraţiei. Totul a pornit de la o întâlnire artistică generată de o admiraţie reciprocă, aşa cum Maria şi Sidi declară, şi s-a transformat apoi în cea mai autentică întâlnire umană, pentru că fiecare a descoperit în măiestria mişcărilor celuilalt un limbaj nou, iar Dunas a apărut din dorinţa de a-l explora.
După caligrafia jocului de mâini pe care cei doi dansatori îl desenează la începutul spectacolului, mişcările lor explodează într-o căutare aproape extatică, în care corpurile devin una cu dunele – simbolizate cu ingeniozitate de două pânze uşoare, în al căror joc eteric amplificat de lumina reflectoarelor se concentrează întreaga imagine metaforică a cestui spaţiu care îşi pierde concreteţea în clipa încercării înseşi de a-l defini prin cuvânt: dunele se transformă continuu, sunt mereu altele,
cu fiecare fir de nisip pe care vântul îl spulberă sau îl adună, iar această imagine ascunde sensul metaforic al oricărei întâlniri umane autentice – căutarea propriilor rădăcini într-un celălalt.
Creaţia, coregrafia şi transpunerea scenariului în spectacol le aparţin Mariei Pagés şi lui Sidi Larbi Cherkaoui, care s-au dovedit a fi doi creatori totali – dansatori, coregrafi, muzicieni şi poeţi ai corpului în mişcare. Dunas este un ritual de cucerire, o declaraţie sinceră de admiraţie reciprocă, dar şi un elogiu adus uneia dintre cele mai profunde şi mai intime forme de întâlnire umană, dansul. Și poate părea paradoxal, dar Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui se întâlnesc pe scenă într-un sens metafizic, mai mult decât fizic, chiar şi atunci când se aventurează în cele mai pasionale momente de duo – într-atât de intensă este poezia corpurilor lor umplând spaţiul, împreună.
Dunas este un spectacol de dans atipic graţie lejerităţii cu care cei doi artişti au ales să integreze proiecţiile video şi jocurile de lumini în discursul lor coregrafic, nu ca simple accesorii, ci transformându-le în extensii ale corpurilor şi instrumente ale pasiunilor lor. Poate că cea mai emoţionantă imagine din spectacol o alcătuiesc braţele Mariei Pagés se contopesc cu ramificaţiile mişcătoare ale unui arbore pe care Sidi Larbi Cherkaoui îl desenează cu mişcări fine, din nisip, pe un ecran, proiectat pe fundalul scenei. Un alt element fascinant care reprezintă muzica originală, special concepută pentru spectacol – interpretată live de 6 muzicieni (4 instrumentişti şi doi solişti care cuceresc prin inflexiunile hispanico-orientale ale cântului lor) – traversând toată gama de emoţii ce poate fi cuprinsă între registrul patetic şi pasional al acompaniamentului flamenco şi al baladelor arăbeşti.
Dunas este un spectacol magic, din toate punctele de vedere – senzorial, ideatic, poetic, filosofic chiar, pentru că are forţa de a vorbi toate dialectele lumii concentrând în povestea sa (povestea devenirii sale, povestea-scenariu, recompusă de fiecare dată pe scenă de Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui) esenţa şi toată infinitatea de sensuri a cuvântului „întâlnire“.
Fotografii de Ciprian Zinca