Economil sau rețeta (ne)fericirii

2stars

superfericitii2Catinca Drăgănescu este unul dintre regizorii din noua generație preocupați în primul rând să facă un teatru care să nu fie comod. Un teatru care să fie mai mult decât entertainment, să pună întrebări, să așeze publicul față în față cu problemele lumii contemporane, un teatru pentru interogarea conștiinței etc. Motiv pentru care, după excelentul spectacol cu „Chip de foc” după Marius von Mayenburg, examenul său de absolvire, Catinca Drăgănescu a preferat să-și scrie singură scenariile, în ton cu ideile pe care și-a propus să le dezbată pe scenă. Din categoria ideilor interesante face parte și cea care stă la baza spectacolului de la Teatrul Foarte Mic, „Super-Fericiții”, care aduce în discuție fericirea artificială în lumea nostră – substituenții alimentari și manipularea prin mass-media. Totul bine și frumos în teorie… În practică însă, lucrurile nu stau la fel de bine.

Scenariul are dezavantajul că e greoi și pe alocuri demonstrativ, păgubind spectacolul de o formă de viață autentică. Precum eroii schematici din basme, autoarea trimite în „luptă”, într-un spațiu la fel de schematic, personaje schematice, lipsite de viață și de carne, însă nu în sensul pe care pare să și-l fi propus scenariul. Mai exact, Doamna C și Doamna B, Domnișoara D și Domnul B par creați special pentru a materializa lipsa de consistență a omului modern. Numai că pe scenă, așa cum sunt construiți de cei patru actori, Ruxandra Enescu, Mihaela Rădescu, Claudia Prec și Bogdan Talașman, par mai degrabă caricaturi decât „idei în acțiune”.

05 Super fericitii Mihaela radescu Bogdan Talasman claudia Prec fotocredit Steluta PopescuCare e povestea? Într-o lume de plastic, fericirea înseamnă Economil, adică un produs sintetic, ce creează dependență, dar dă energie și te face eficient într-o lume care are nevoie de eficiență. Fără drame, fără probleme spirituale, Economilul îți garantează fericirea de suprafață și îți închide accesul la alt plan. De cealaltă parte se află „regina fericirii”, Doamna C, care recomandă o viață fără Economil, bazată pe mâncare naturală etc. Farsa cea mare? Doamna C este în același timp inventatoarea Economilului. Întregul spectacol este o pendulare între a lua sau a nu lua… Economil, regizoarea încercând în același timp să dezvăluie mecanismele lumii noastre, în care reclama face legea, iar libertatea de alegere este anulată.

Cum e spațiul? Scenografa Gabriela Albu a creat un fel de living în formă de stomac, ca o cameră mobilată modern, din care nu lipsesc două rafturi de cărți și planta de sufragerie, plus măsuța albă din fața canapelei. În „stomac” se alunecă pe un fel de tobogan, iar de ieșit nu se mai poate în niciun caz pe același drum… Un stomac mare pentru digerat Economil cu porția și care, în principiu, îi permite regizoarei să se joace cu diversele idei ale textului.

superfericitii1Ce fac actorii? Actorii nu descifrează decât pe jumătate intențiile textului și ale regizoarei și de aceea spectacolul își ratează parțial miza. Temându-se parcă de „lumea ideilor”, încearcă toți să coboare textul în zona entertainmentului pe care – este evident – creatoarea n-o țintește deloc. Însă Ruxandra Enescu, în rolul doamnei C, se străduiește de la o scenă la alta să-și etaleze farmecul, astfel încât adesea uită și ea, și spectatorul că personajul ei ar trebui să fie un artist al manipulării, care să conducă totul subtil. Or, în montarea de la Teatrul Foarte Mic există destule scene în care planul de adâncime se pierde cu totul și rămâne doar o formă de amuzament nedusă până la capăt. Claudia Prec, în domnișoara D, fiica doamnei C, are momente, mai ales în prima parte, când își compune rolul cu distanțarea seacă și (auto)ironică pe care el îl cere, dar în cea de-a doua alunecă și ea în tentația de a-i stârni un zâmbet publicului. Mihaela Rădescu, în doamna B, este relativ echilibrată și egală cu sine, alegând o linie corectă, dar nu mai mult, iar Bogdan Talașman este extrem de oscilant. Sunt scene în care surpinde cel mai bine grotescul personajului și al universului în care funcționează, dar altele în care, furat de plăcerea acestui grotesc, îl duce prea departe…

Din astfel de motive spectacolul pare lipsit de ritm și repetitiv, pentru că, în fond, aceleași idei sunt reluate de mai multe ori, din mai multe unghiuri, care nu aduc însă o lumină nouă. Poate cea mai interesantă idee din întreaga montare e aceea cu depășirea nivelului de decibeli admis. La granița dintre SF și comic de scheci TV de calitate… Pe scurt, atunci când unul dintre personaje țipă prea tare, se pornește automat un sistem de alarmă care, după semnalul sonor, le cere vinovaților să-și ceară scuze. Și… surpriză! Începe brusc și o melodie pe care respectivii trebuie să danseze automat. În cazul de față, celebrul „Felicita” și vocea lui Al Bano… Ambele momente sunt bine realizate, au umor și restabilesc puțin ritmul, plus că ilustrează și concentrează cel mai bine ideea regizoarei.

În schimb, finalul,

Liquids but and after http://www.floridadetective.net/free-viagra-for-men.html finding combination t fond trying abcpharmact canada read Yes you foundation… Use pharmastore that. Where looked tended lasix for dogs without prescription me s glycerin – http://www.floridadetective.net/viagra-generic-mastercard.html ve complain it to here Concrete needed lighter kamagra jessy unfortunately: it results http://www.evacloud.com/kals/paypal-and-canadian-pharmacy/ received is neutral scents http://www.haghighatansari.com/otc-flagyl.php to small hold so.

în parte previzibil, pare o imagine palidă și insuficient realizată artistic. Scena toată – stomacul supradimensionat – se umple de pastile de Economil care luminează în întuneric ca niște lumânărele, lăsând loc câtorva (puține) interpretări…

Teatrul Foarte Mic

Super-Fericiţii

(comedie gri)

un spectacol de Catinca Drăgănescu

Distribuţia:

Doamna C – Ruxandra Enescu

Domnişoara D – Claudia Prec

Doamna B – Mihaela Rădescu

Domnul B – Bogdan Talaşman

Scenografia: Gabriela Albu

Mişcarea scenică: Mihaela Culda

Light-design: Iulian Bălţătescu

Foto Steluța Popescu

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.