festCO se deschide cu „Identităţi”

Sunt opt ani de când Teatrul de Comedie din Bucureşti organizează un festival dedicat Comediei Româneşti. Ediţia a VIII-a, se deschide sâmbătă, pe 15 mai, cu spectacolul „Identităţi” pus în scenă de Victor Ioan Frunză la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, şi durează o săptămână.

Imagine din spectacolul "Identităţi", foto Adriana Grand

festCo a inclus în selecţia din acest an montări ale câtorva teatre din ţară (Brăila, Sibiu, Timişoara, Ploieşti, Piatra Neamţ, Galaţi, Arad şi Odorheiul Secuiesc) şi spectacole de la Teatrul Naţional din Bucureşti şi Teatrul Act.

De ce să mergeţi la Festivalul Comediei Româneşti? Pentru că, dacă vă e dor de texte româneşti – mai vechi şi mai noi, unele mai bine, altele mai puţin bine scrise – e un prilej să le (re)descoperiţi. În montări semnate de regizori precum Victor Ioan Frunză, Alexandru Dabija, Kincses Elemer, Horaţiu Mălăele, Lucian Sabados, Tino Geirun, Claudiu Goga, Vlad Massaci, Zalan Zakarias, Ana Mărgineanu, Alex Mărgineanu sau Radu Popescu.

Spectacolele se vor juca în mai multe spaţii, la cele două săli ale Teatrului de Comedie şi la Sala Nouă, dată acum în folosinţă, precum şi la TNB şi la Act.

Selecţia din acest an a fost făcută de Ileana Lucaciu, iar juriul care va oferi premiul Festivalului este format din criticul Marina Constantinescu, regizorul Sanda Manu şi actorul Vladimir Găitan.

Revenind la selecţie. Sunt aduse laolaltă producţii, desigur, inegale ca valoare – şi mă refer şi la text, şi la montare – dar care au meritul că reflectă o realitate mai mult sau mai puţin „comică” a istoriei dramaturgiei româneşti şi pe orizontală şi pe verticală, oglindind şi în acelaşi timp „realitatea” în care se găseşte la acest moment umorul în teatrul românesc. De la Alecsandri la Caragiale şi de la Victor Ion Popa la Eugen Ionescu, Matei Vişniec sau Dumitru Solomon şi, mai nou, la Adrian Lustig, Mimi Brănescu sau Ştefan Peca.

Imagine din spectacolul "Acasa la tata"

E adevărat şi că există texte unde graniţele dintre comedie şi dramă sunt greu de stabilit – e cazul spectacolului Teatrului Act, „Dumnezeul de a doua zi”, pe textul lui Mimi Brănescu. E adevărat că textele în sine sunt, aşa cum spuneam, inegale ca valoare şi tributare, unele dintre ele, modelor din teatrul românesc actual, la fel şi punerile în scenă.

Meritul festCO este însă acela că oferă o imagine şi sincronică şi diacronică asupra acestui fenomen şi, mai ales, că aduce în Bucureşti spectacole la care publicul de aici altfel ar avea mai greu acces.

E cazul spectacolului „Identităţi” de la Brăila, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, care se va juca de două ori chiar în seara deschiderii festivalului „în şapte spaţii diferite” ale Teatrului de Comedie, aşa cum anunţă organizatorii. Gândit pentru clădirea Teatrului „Maria Filotti” – cu siguranţă una dintre cele mai frumoase clădiri care găzduiesc un teatru în România – gândit, mai exact, pentru şapte spaţii, altele decât scena, ale acelui teatru, faptul că e adus la Bucureşti este, cu siguranţă, o provocare. Iar cei care vor merge la Comedie pe 15 mai vor descoperi mirajul unui labirint prin care se vor lăsa purtaţi în cele aproape două ore cât durează spectacolul. Sunt şapte piese scurte ale lui Dumitru Solomon aduse laolaltă şi, dincolo de faptul că o să vă placă sau nu, „Identităţi” este, cu siguranţă, o experienţă.

Imagine din spectacolul "Lectia", regia Tino Geirun

Despre „Lecţia” lui Ionesco prezentată pe 16 mai – sunt două montări cu „Lecţia” invitate în festival, cealaltă fiind spectacolul lui Horaţiu Mălăele de la TNB –, pusă în scenă de Tino Geirun la Galaţi, şi despre celelalte montări vom vorbi la momentul potrivit.

Spicuiesc din program. „Femeia ţintă şi cei zece amanţi” a lui Matei Vişniec, în regia lui Claire Dancoisne, de la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, „Scaunele” lui Ionesco, de la Craiova, în regia lui Kincses Elemer, alături de cele două „Lecţii” deja amintite şi de „Cântăreaţa cheală” de la Teatrul German de Stat din Timişoara în regia lui Alexandru Dabija. O prezenţă extrem de bine definită este cea a textelor lui Mimi Brănescu, montate la diverse teatre: „Acasă la tata” şi „Dumnezeul de a doua zi” la Act, „Flori, fete, filme sau băieţi” – Asociaţia teatrul.ro, şi „Gunoierul”, Teatrul din Arad.

Pe lângă spectacolele din concurs, între 15 şi 22, în cele trei spaţii ale Teatrului de Comedie vor fi prezentate şi câteva montări ale studenţilor de la UNATC, Hyperion şi Universitatea din Craiova, plus un spectacol de iluzionism „Magic Vegas, şefu!”, al Teatrului de Magie „Andrei Teaşcă”.

Până la Gala din ultima seară când vor fi acordate şi premiile mai e ceva vreme, aşa că, între timp, puţin umor, mai mult sau mai puţin de calitate, rămâne să descoperim, nu strică…

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.