Vineri, 4 iulie, prima zi de desfășurare a evenimentului, a rămas doar o zi oarecare, cu furtuni, oameni nemulțumiți, hotărâți să nu cedeze și spectacole anulate. Primele reprezentații a două dintre spectacolele cele mai așteptate la ediția 2014 au fost anulate.
Vineri demonstranții erau ferm convinși că nu vor renunța la ideea de a lupta prin grevă împotriva hotărârii de guvern în urma căreia ar putea plăti mai mult pentru asigurarea de șomaj. Staff-ului tehnic din multe orașe franceze i s-au alăturat destui actori și însuși Olivier Py, artistul care coordonează ediția din anul acesta a festivalului de la Avignon. Oficialul a anunțat vineri într-o scurtă conferință de presă că primele spectacole, la care erau așteptați mii de spectatori, nu vor mai avea loc. Este vorba despre două dintre creațiile pe care miza prezenta ediție: „Le Prince de Hombourg“ de von Kleist și „Coup fatal“ de Alain Platel. Primul urma să fie transmis în direct la France 2, iar transmisia a fost suspendată. În rest, furtună și ploi care au dus la anularea altor evenimente în aer liber, plus înfrângerea Franței la Campionatul Mondial.
Până duminică însă situația s-a mai liniștit, spiritele greviștilor s-au mai calmat, norii au mai dispărut și festivalul a început. Artiștii și tehnicienii implicați în programul ediției de anul acesta au Listen var med video- og retrospilleautomater vokser hele tiden og i tillegg har vi alle de klassiske casinospillene du elsker – som for eksempel Blackjack og Roulette . votat pentru desfășurarea ei, dar și pentru greva sindicatului tehnicienilor. „Copiii noștri trebuie să aibă acces la o cultură vie, care-ți permite să fii liber și să gândești cu capul iată, iată pentru ce luptăm“, „Această mișcare este un început. Să încercăm să rămânem la fel de neliniștiți și de vigilenți“. Iată ideile principale din discursurile scurte ale protestatarilor sau ale susținătorilor lor, pronunțate pe scenă, înainte de începutul diverselor spectacole, primele având loc duminică. „Suntem meșteșugari și lucrăm cu o materie invizibilă. Împreună, zi și noapte, noi ne dedicăm poeziei“, a explicat regizorul Giorgio Barberio Corsetti.
Așadar, o ediție agitată, ce stă sub semnul întrebării, dar și al solidarității, căci nu numai Oliver Py, directorul festivalul, și-a exprimat public sprijinul pentru inițiativa protestatarilor, ci și ministrul Culturii din Franța, criticat de o parte din presa franceză pentru lipsă de fidelitate față de guvernul al cărui membru este și față de primul-ministru. Spectatorii sunt la începutul unei ediții agitate, care, spunea coordonatorul ei, trebuie să redescopere îndrăzneala. Se pare că exact asta face și în plan social, și în plan artistic, pentru prezenta ediție artiștilor sugerându-li-se imediat după precedenta ediție o întoarcere la clasici și la posibilitățile și sensurile contemporane ale spectacolului grandios. Ce ar (mai) putea însemna el azi? Câteva dintre producții au fost invitate spre a sugera piste pentru un răspuns. Printre ele, spectacolul care a avut onoarea de a deschide festivalul, „Prințul Homburg“ de Heinrich vom Kleist, în regia italianului Georgio Barberio Corsetti, un „Henric al VI-lea“ de 18 ore.
În rest, desfășurarea manifestărilor rămâne imprevizilă, de la o oră la alta sunt posibile schimbări, cauzate de negocierile sindicatului care apară drepturile tehnicienilor cu reprezentanții guvernului.