Pe 16 și 17 septembrie, de la ora 19.30, Teatrul German de Stat Timișoara își așteaptă spectatorii la primele două reprezentații oficiale ale producției „Biedermann și incendiatorii” de Max Frisch, în regia lui Gábor Tompa, prima premieră a stagiunii 2016/2017 la TGST.
Decorul și light-design-ul sunt creația scenografului Helmut Stürmer, iar costumele sunt creația Carmencitei Brojboiu. Măștile sunt realizate de Ilona Varga-Járó, iar proiecțiile video de Ovidiu Zimcea.
Muzica originală este compusă de Vasile Șirli, iar coregrafia îi aparține lui Florin Fieroiu.
Distribuția îi reunește pe actorii Franz Kattesch, Enikő Blénessy, Ioana Iacob, Radu Vulpe, Rareș Hontzu, Konstantin Keidel, Ida Jarcsek-Gaza, Olga Török, Dana Borteanu, Isa Berger, Isolde Cobeț, Tatiana Sessler-Toami, Silvia Török, Oana Vidoni și Anne-Marie Waldeck.
Gábor Tompa, care montează pentru prima dată la Teatru German de Stat Timișoara, a realizat numeroase spectacole în România și în străinătate, în SUA, Slovenia, Cehia, Serbia, Marea Britanie, Ungaria, Germania, Canada, Franța și Spania. A fost distins cu numeroase premii UNITER, cu Premiul Hevesi Sándor și a primit numeroase titluri, precum titlul de Artist Emerit al Republicii Ungare în 2002 și de Ambasador al Culturii Maghiare în 2009.
Parabola „Biedermann și incendiatorii”, subintitulată „o piesă didactică fără învățăminte“, vorbește despre eșecul omului obișnuit atunci când ar trebui să ia atitudine împotriva unui pericol iminent. Comicul grotesc și accentele critice însoțesc desfășurarea acțiunii înspre un deznodământ care devine, cu fiecare etapă, unul inevitabil. Lipsa de reacție a personajului principal a fost interpretată uneori drept reflectare a conduitei ce permisese ascensiunea unui dictator precum Adolf Hitler.
Spectacolul reflectă actualitatea socio-politică din România și din Europa. „Piesa a căpătat o acută actualitate prin prisma evenimentelor care s-au petrecut și se petrec în continuare în țară și în lume. În primul rând este vorba despre fenomenul terorismului, asemănător unei fantome a apocalipsei sau a războiului permanent […]. Pe de altă parte există și fenomenul numit political correcteness, care prin exagerare a ajuns să capete niște dimensiuni grotești și absurde. Mi se pare că în Biedermann și incendiatorii există această inconștiență sau lașitate a personajului principal, care continuă, împreună cu soția sa, să păstreze o imagine de corectitudine politică în rândul familiei, acolo unde de fapt relațiile umane au devenit foarte mecanice și golite de conținut”, a comentat regizorul Gábor Tompa.