Ideo Ideis sau cum ne-am petrecut sfârşitul verii

Caravana TIFF_#SelfieLavinia Șerban, Teatrologie, anul III, UNATC București

Nu ştiu alţii cum fac festival de teatru tânăr, dar la Alexandria, la Ideo Ideis se bate fierul cât e cald. Pentru că cine are carte, are parte şi meseria e brăţară de aur, nu se pierde timpul în detalii. La Ideo Ideis, eşti cu ochii pe ceas într-o încercare contra cronometru de a ajunge la fiecare atelier în parte. Până şi mesele sunt cu programare. Un festival organizat cu precizia unui ceas elveţian, mon cher, n-am ce zice!

Orice poveste despre Ideo Ideis ar trebui să înceapă cu aplauze şi cu zâmbete. Nu ştiu ce-şi închipuiau latinii când au inventat verbul pentru ovaţii şi like-uri, dar aplauze ca la Alexandria nu cred că s-au văzut vreodată. Aplauze sănătoase, spumoase, care timp de 10 zile au scos tot oraşul din ţâţâni şi care te vindecă de frici şi îndoieli. Când vezi zece tineri pe metru pătrat care aplaudă furtunos la intrarea Casei de Cultură din Alexandria, îţi vine să te duci până în pânzele albe convins că vei descoperi o nouă… Americă.

Iar zâmbetul… zâmbetul e must-have la Ideo Ideis. E un fel de passing code. N-ai zâmbetul la tine, eşti poftit să pleci acasă. Şi nu orice fel de zâmbet. E zâmbetul marcă înregistrată Ideo Ideis. Zâmbetul care vine din suflet din iubire de tine, de celălalt, de teatru. Teatrul nu este despre mine, este despre noi, este teoria lui a pune împreună gânduri, sentimente, idei pentru a le dărui cuiva (publicului), care la rândul lui recepţionează semnalul şi dă mai departe. E un soi de matematică. O funcţie cu două coordonate şi o relaţie de proporţionalitate.

Andreea Bortun si Alexandru Ion, initiatorii Ideo IdeisRecapitulare: Ideo Ideis egal program, zâmbet, aplauze, teatru. Se ia una bucată organizatori tineri (în frunte cu Andreea Borţun şi Alexandru Ion, co-preşedinţi Ideo Ideis) – care, pe lângă multiplele cunoştinţe logistico-financiaro-sociale despre cum să organizezi un festival de teatru, ştiu cum e cu munca în echipă (sau în familie cum îşi zic). Se deschide lista de așteptare pentru voluntari, se iau decizii în ceea ce priveşte funcţii, îndatoriri şi drepturi, se stabilesc departamentele: fiecare cu curtea şi grădina lui. Se anunţă mentorii (Marcel Iureş, Andi Vasluianu, Cătălin Ştefănescu, Medeea Marinescu, Marius Manole, Vlad Zamfirescu) – care întreţin o relaţie intimă cu festivalul de 9 ani încoace, şi trainerii (Alin State, Alexandra Fasolă, Vladimir Purdel, Sabina Brânduşe, Vladimir Anton, Ada Galeş) mai vechi sau mai noi. Se invită spectacole de teatru din şcoli (pe baza unui trailer cu spectacolul pe care doritorii de experienţa Ideo Ideis au ştiut să-l făurească) şi se aşteaptă.

Povestea prinde viaţă în august, la Alexandria, oraşul tuturor posibilităţilor. E imposibil să fii în Alexandria în perioada 18-26 august şi să nu simţi că ceva se întâmplă aici. De la bannerul de pe strada Dunării care te întreabă politicos „Tu când mai ajungi pe acasă?” – motto-ul ediției Ideo Ideis de anul acesta, până la stickerele din baie cu ideograma Ideo Ideis – un chip de foc, care te anunţă să nu laşi apa să curgă inutil sau să stingi lumina când părăseşti încăperea, simţi că aici e altfel. Normalul perceput ca anormal într-o societate cu „prinţipuri şi moral” à la Caragiale se transformă tiptil-tiptil în firesc. Aşa cum ar trebui să fie. Pentru că ceea ce îşi propune festivalul de teatru tânăr Ideo Ideis – pe lângă a oferi posibilitatea tinerilor de 13 + ani să se exprime liber şi o ocazie fericită localnicilor să vadă teatru la ei acasă (în Alexandria nu există o clădire propriu-zisă pentru teatru, spectacolele au loc la Casa de Cultură sau la restaurantul Conciato) – este să educe prin artă, prin oameni, prin lucrul în echipă.

Seara Povestitorilor_Andreea Iager Tako si Norbert Tako, initiatorii Plai_1Pornind de la acestă condiţie de fiinţare a festivalului Ideo Ideis, se creionează nuanţă cu nuanţă programul de festival (acela strict despre care pomeneam la început), cu ateliere, pregătiri pentru traineri şi coordonatorii de trupe, repetiţii, seri speciale de stat la taclale, rulat filme şi spectacol. Astfel figurează programul pe hârtie. Practic, lucrurile sunt mult mai colorate. Dimineţile încep cu o încălzire în curtea din spate a Liceului Pedagogic coordonată de actorul Alin State (îl ştiți din „Funcţionarii” de la Metropolis, care acum se joacă în Centrul Vechi, sau din filmul „Rocker”) – trainer cu un profil serios în istoricul Ideo Ideis. Sever şi prietenos, Alin State face ca exerciţiile fizice de încălzire pe care unii dintre noi şi le ştiu ca fiind o treabă grozav de plictisitoare să prindă suflet şi să capete sens. Întâi, te învaţă teoria zâmbetului marca Ideo Ideis, apoi îţi explică de ce e bine să faci această încălzire – cum te ajută să-ţi conectezi mintea şi sufletul cu trupul. Trupul care e un fel de punct de legătură între tine şi mediul înconjurător.

Stop-cadru. Te-ai energizat. Ţi-ai îmbrăcat zâmbetul Ideo. Încep atelierele de teatru tânăr, susţinute de trainerii Ideo Ideis – actori şcoliţi pe la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale”. Fiecare îşi adună trupa: un trainer are în stăpânire câte o trupă de copii care vor prezenta la sfârşitul săptămânii un spectacol pregătit de acasă. La atelierele de dimineaţă, copiii se joacă responsabil. Joaca din curtea şcolii devine un joc serios cu reguli, mize, câştigători şi mai puţin câştigaţi. Căci la Ideo Ideis nu există termenul greşeală şi învins. Aici drumul este mai important decât destinaţia. Iar reacţiile sunt pe măsură. Tinerii zâmbesc cu ochii în lacrimi deloc cehoviene şi povestesc la sfârşitul atelierului cum Ideo Ideis i-a ajutat să-şi învingă temeri şi să depăşească situaţii-limită din viaţa unui adolescent de secol XXI. Samurai, Hep, Help, Dirli-da – titluri cu rezonanţă în mintea oricărui student la Actorie în anul I se joacă cu maximum de focusare în sălile din Liceul Pedagogic. Pe holuri se propagă ropote de aplauze, hohote de râs sau câte un Pau (comandă din jocul Hep) răguşit.

Seara Povestitorilor_Andreea Iager Tako si Norbert Tako, initiatorii Plai_2Salvat de clopoţel! La ora 13:30, sună clopoţelul. E ora mesei. La ora 15:00 încep Atelierele de Măiestrie, şase la număr: atelier de coregrafie, atelier de dramaturgie, atelier de muzică şi ritm, atelier de educaţie vizuală, atelier de scenografie. Din gama „de toate pentru toţi”, participanţii trebuiau doar să opteze şi să se înscrie pentru unul dintre ateliere, cel pe care ei îl consideră potrivit dorinţei de a învăţa ceva nou sau de a aprofunda ceva în funcţie de interese şi aptitudini. La Atelierul de Educaţie Vizuală – susţinut de Vlad Petri, regizor de film (vezi documentarul „Bucureşti, unde eşti?”) şi fotograf – înveţi să ai simţurile acutizate, „să vezi enorm şi să simți monstruos”… Orice senzaţie, orice gest, orice reacţie din jurul tău este prilej de poveste.

La Atelierul de Dramaturgie – susţinut de Bogdan Georgescu, la Casa de Cultură Alexandria, pe Dunării, şi de Mihaela Michailov la Muzeu – se începe cu joculeţe care te învaţă că trebuie să ai încredere în povestea ta. Trebuie adăugat doar puţin curaj şi credinţă.

Unde e spectacolul? Seara la Ideo Ideis. Actriţa Tania Popa a frânt inimi cu spectacolul „Fata din curcubeu” pe un text scris şi regizat de Lia Bugnar la Teatrul Naţional Bucureşti. Inspector Gadget (Dan Rădulescu) a plecat în căutarea lui Dumnezeu la cererea unei studente cu aptitudini de prostituată (Smaranda Caragea) în spectacolul „Bullets over Lipscani”, regia Eugen Gyemant, reprezentant Godot-Cafe Teatru la Ideo Ideis.

Şi pentru că the show must go on, seara Ideo Ideis continuă fie cu Seara Povestitorilor, fie cu Seara de film – Caravana TIFF (în această secţiune au fost proiectate filmele: „With Mum” – r. Faruk Loncarevic, „Selfie” – r. Cristina Iacob) sau Cinemateca Târzie („Closer to the Moon” – r. Nae Caranfil, „Lupu”, r. Bogdan Mustaţă). Participanţii Ideo Ideis au ascultat pe viu povestea lui Andi Moisescu sau a lui Horia Colibăşanu, alpinistul care a scris istorie fără apă şi mâncare la peste 7.400 de metri altitudine.

Şi, pentru că e weekend, Ideo Ideis rezervă zilele de sâmbătă şi duminică şi începutul de săptămână secţiunii de teatru tânăr, secţiune în care în anii trecuţi erau prezentate spectacole aflate în competiţie. Începând de anul acesta, spectacole de teatru tânăr se întâmplă fără să fie un juriu care să ofere premii pentru cel mai bun spectacol, ci doar feedback pentru dezvoltarea trupei înscrise în festival. O discuţie la subiect cu actori ca Marius Manole, Medeea Marinescu, Andi Vasluianu este mai decât un premiu pentru tinerii participanţi.

Trupe ca AICI (Constanţa), AS (Bucureşti), START (Alexandria), Oglinzi (Sinaia), Theatron (Vulcan), GONG (Roman), ATELIERUL de TEATRU (Botoşani), şi-au scris povestea la Ideo Ideis 2014 cu sete de viaţă şi foame de a susţine adevăruri viabile pentru fiecare dintre ei.

Festivalul de teatru tânăr Ideo Ideis continuă astăzi cu masterclass-urile Victor Rebengiuc şi Vlad Ivanov, petrecerea de final şi concertul „The Pixels”.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.