Kirill Serebrennikov a montat „Nabucco” din arest

Duminică, 10 martie, a avut loc la Opera din Hamburg premiera încă unui spectacol a cărui regie este semnată de Kirill Serebrennikov, cunoscutul artist rus aflat în arest la domiciliu de doi ani, care nu a putut fi prezent la eveniment, anunță Deutche Welle.

„Nabucco” de Giuseppe Verdi este a doua producție dintr-un teatru liric la care acesta colaborează de la distanță. Prima a fost „Così fan tutte” de W.A. Mozart la Opera din Zürich și figurează în repertoriul instituției din toamna trecută.

Montarea după Verdi de la Hamburg mizează pe o viziune contemporană, propunând o adaptare de impact a poveștii. Asaltul refugiaților asupra Europei din 2015 este astfel adus în discuție, împreună cu valul de populism și de islamofobie pe care l-a generat pe bătrânul continent, inclusiv demonstrațiile antiislamice de la Dresda. De asemenea, anunță sursa citată, nici ascensiunea naționalismului nu putea să lipsească, „Nabucco” în viziunea Serebrennikov atingând și acest punct de pe agendă, personajul Nabucco fiind ales sub mottoul „Întâi Asiria”.

La fiecare reprezentație publicul va putea vedea pe scenă 35 de refugiați, care au fost angajați pentru a cânta în corul „biblic” al sclavilor. În spectacol a fost integrată și povestea biblică a evreilor din Babilon, transpusă însă la ONU, în New York. Biletele pentru toate reprezentațiile programate în acestă stagiune sunt epuizate, spectacolul urmând să se reia în luna septembrie.

Regizorul Kirill Serebrennikov, în continuare arestat la domiciului său din Moscova, a lucrat de la distanță, ca și la spectacolul de operă de la Zürich. De amintit că și atunci când a ieșit în lume „Leto”, cel mai recent film al său, realizat tot în timp ce creatorul era arestat, și proiectat în 2018 la festivalul de la Cannes, scaunul regizorului a rămas gol.

Procesul, pe care Kirill Serebrennikov, fost director al Centrului Gogol de la Moscova, l-a declarat „absurd” și în care pledează nevinovat a avut o nouă înfățișare pe 12 februarie 2019. Ea a fost însă suspendată, a declarat Radio Europa Liberă, de judecătoarea Elena Akkuratova, care a solicitat investigații suplimentare cu privire la activitatea centrului unde ar fi avut loc frauda de care este acuzat regizorul. Potrivit avocaților, documentul în baza căruia a avut loc punerea sub acuzare în 2017 nu se bazează pe surse de încredere, recunoscute ca atare și de anchetatori.

În august 2017, Kirill Serebrennikov, directorul Centrului Gogol din capitala Rusiei, a fost arestat sub acuzația de fraudă „de proporții”, care se referă la „deturnarea a cel puțin 68 de milioane de ruble” (aproximativ 1 milion de euro), reprezentând finanțarea oferită de statul rus în perioada 2011-2014 teatrului Studio-7, la care regizorul a lucrat anterior, pentru realizarea proiectului „Platforme”. Potrivit anchetatorilor, finanțarea s-a acordat pentru realizarea unui spectacol, dar acesta nu s-a făcut niciodată. Totuși, regizorul și alți angajați ai Centrului Gogol afirmă că au avut loc chiar mai multe reprezentații și au susținut că acuzatul este o victimă a manevrelor politice făcute de regimul Putin.

Kirill Serebrennikov, care în 2016 a câștigat la Cannes Premiul „François Chalais” pentru filmul „Elevul”, a afirmat în mod repetat că este nevinovat și că arestarea sa face parte dintr-un plan mai amplu de intimidare a elitei artistice din Rusia, orchestrat în vederea alegerilor prezidențiale care vor avea loc în Rusia în 2018.

Arestarea sa a declanșat un val de proteste atât în Rusia, cât și în străinătate. Mai mulți artiști, printre care cunoscutele actrițe Cate Blanchett și Isabelle Huppert, și-au exprimat în repetate rânduri sprijinul. Isabellle Huppert i-a dedicat distincția supremă primită în decembrie 2017 la Roma, unde a avut loc Gala de Decernare a Premiului Europa pentru Teatru. Evenimentul a găzduit, de asemenea, o conferință a criticului de teatru Marina Davîdova despre cazul Kirill Serebrennikov.

În august 2018 regizorul  a primit titlul de ofițer al Ordinului Artelor și Literelor, potrivit decretului semnat de Françoise Nyssen, ministrul Culturii din Franța. Cu o lună înainte, Festivalul de la Avignon făcea un apel pentru eliberarea sa. Alți creatori importanți care și-au manifestat solidaritatea cu artistul rus sunt regizorul Thomas Ostermeier, dramaturgul Marius von Mayenburg sau actorul francez Olivier Py, directorul festivalului de la Avignon. Lor li se adaugă o mulțime de practicieni ruși care au lucrat cu Serebrennikov.

În iulie 2017, conducerea Teatrului Balșoi a suspendat premiera spectacolului „Nureev” regizat de acesta cu câteva zile înainte de data programată, fără a oferi o explicație. La momentul acela, surse neoficiale au afirmat că o serie de teme abordate, legate de destinul faimosului balerin rus Rudolf Nureev, printre care orientarea sexuală, lupta cu SIDA și plecarea din URSS, ar fi deranjat anumite autorități. În decembrie 2017, producția a primit undă verde să iasă la public, iar premiera a avut loc în absența regizorului arestat la domiciliu.

Kirill Serebrenikov nu a primit permisiunea de a participa la ultimele zile de repetiții, dar oficialii de la Teatrul Bolșoi au anunțat că au acordul lui pentru premieră. Pentru primele două reprezentații s-au pus în vânzare doar câteva sute de bilete, pentru care cumpărătorii au stat la coadă ore bune, celelalte locuri fiindu-le rezervate policienilor, finanțatorilor, miliardarilor și figurilor mondene din Rusia.

Spectacolul, care se apleacă asupra destinului lui Rudolf Nureev, stins din viață la 54 de ani, suferind de SIDA, mizează pe coregrafia semnată de Iuri Posohov. La final se proiectează secvențe cu Rudolf Nureev nud, din timpul unor repetiții de vară, imaginea fiind blurată. Sunt prezente, de asemenea, elemente care pun sub lupă plecarea artistului din URSS și atitudinea sovietică față de artiști și diferite practici artistice. La sfârșitul primei reprezentații, despre care presa națională a lansat la momentul acela chiar ipoteza că ar putea contribui la eliberarea regizorului, au fost aplauze convingătoare, iar dansatorii rechemați la rampă au apărut în tricouri pe care era imprimat chipul lui Serebrennikov, însoțit de sloganul „Eliberați-l pe regizor!” Printre spectatorii care au aplaudat frenetic s-a numărat purtătorul de cuvânt al președintelui rus Vladimir Putin, care a negat public orice implicații politice ale cazului Serebrennikov.

De precizat că una dintre ipotezele cu privire la motivele reale ale acestui arest considerat abuziv și represiv a venit de la o publicație online de opoziție. Potrivit acesteia, citată de cotidianul „The Guardian”, surse din serviciile de securitate ar fi spus că regizorul a fost arestat după ce arhimandritul Tihon Șevkunov, duhovnicul lui Putin, i s-ar fi plâns acestuia despre criticiile exprimate în creațiile lui Serebrennikov la adresa Bisericii Ortodoxe Ruse, informație pe care clericul a respins-o public.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.