70% dintre bucureșteni preferă comedia, 87% dintre ei își aleg spectacolul în funcție de actorii din distribuție și doar 36% dintre locuitorii Capitalei merg la teatru. Aceste sunt concluziile unui studiu realizat de IMAS și dezbătut în cadrul grupului de Dialog Teatral – GDT, miercuri, 24 februarie, la Institutul Maghiar Balassi din Bucureşti.
Teatrul Nottara a reluat astfel organizarea Grupului de Dialog Teatral – GDT, o inițiativă a Teatrului Nottara din 2007. Au răspuns invitaţiei sociologi, manageri ai teatrelor publice bucureștene, directorul INCFC, consilierul pe probleme de cultură al Primarului general, critici de teatru, reprezentanți ONG, membri ai echipei de elaborare a strategiei culturale (ARCUB), jurnaliști şi bloggeri.
În prima parte a discuţiei, Alin Teodorescu, sociolog, Directorul IMAS – Marketing şi Sondaje, a prezentat rezultatele celui mai nou studiu asupra publicului bucureştean de teatru, realizat la cererea Teatrului Nottara. Conform acestui studiu, 36% dintre bucureştenii cu vârsta de peste 18 ani au mers la teatru cel puţin o dată în ultimul an.
Comparativ cu studiul pe aceeaşi temă, efectuat de IMAS în 2012, se constată că obiceiurile şi preferinţele legate de teatru au rămas relativ aceleași în ultimii 3 ani. Teatrul Nottara este în continuare pe locul al doilea în preferinţele publicului bucureştean, după TNB, iar comedia a rămas genul favorit al spectatorilor, după cum au indicat 70% dintre respondenţi. De asemenea, mersul la teatru rămâne o activitate de week-end pentru 45% dintre spectatori, în timp ce 32% aleg să vadă spectacolele în timpul săptămânii.
Referitor la criteriile în funcţie de care decid să vadă un spectacol, 87% dintre respondenţi au indicat ca fiind important şi foarte important actorii din distribuţie, 63% se bazează pe recomandările prietenilor, iar 60% aleg să vadă o reprezentație după autorul piesei. Actorii preferaţi de bucureşteni sunt Radu Beligan, Horaţiu Mălăele şi Florin Piersic, iar Maia Morgenstern, Stela Popescu şi Rodica Popescu Bitănescu au ocupat primele locuri în rândul actriţelor.
Conform acestui studiu, cea mai spectaculoasă schimbare faţă de anul 2012 constă în creşterea de notorietate de care se bucură, în acest moment, Teatrul Nottara. La capitolul notorietate spontană totală Teatrul Nottara a înregistrat un salt procentual uriaş, de la 45,4% la 74,3%. Acest lucru are două explicaţii: implementarea de către instituţie a strategiei de management propusă de IMAS după primul studiu şi mediatizarea intensă a teatrului și ca urmare a suspendării programării de spectacole în sediul de pe bd. Magheru, în urma legii care interzice desfăşurarea de activităţi publice în clădiri cu risc seismic ridicat.
A doua parte a discuţiei a fost animată de dezbaterea pe tema Strategiei culturale şi creative a Bucureştiului, 2015 – 2025, realizată de ARCUB în vederea candidării la titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2021. Principalele obiecţii ale celor din sală au fost legate de neincluderea teatrelor de stat în această strategie. Strategia a fost descrisă ca fiind unilaterală şi partizană, întrucât propunerile de obiective și acțiuni au în vedere mai puțin interesele publicului (nevoi, dorințe, preferințe etc.), și mai mult interesele operatorilor culturali independenți, de multe ori formulate în detrimentul celor instituționalizați.
Hai mai,mai lasati-ne,unde au facut sondajul,la Obor?Nottara pe locul al doilea,pe dracu,ah,ca a auzit “poporul”de ei dupa faza cu evacuarea o.k,dar “give hs a break please…”Mai faceti sondaje si prin centru.Genul asta de “sondaj”nu face nimic decat sa incurajeze spectacolele de categorie B si C facute intr-o sapt.,pe genunchi,cu “vedete”pe afis…Repet,spuneti-le sa nu mai faca sondaje la Obor sau la pta Galati.