Radu Afrim, Cristi Juncu și Bobi Pricop își dispută premiul pentru „Cel mai bun regizor” la cea de-a XXIV-a ediție a Galei Premiilor UNITER, care va avea loc luni, 9 mai, la Sala Mare a Teatrului „Regina Maria” din Oradea.
Pentru a XXIV-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru: Claudiu Groza, Doina Papp, Cristina Rusiecki.
Nominalizările pentru această ediţie a Galei Premiilor UNITER sunt următoarele:
Debut:
Ada Galeş pentru rolul Denise din spectacolul „Copilul problemă” la Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov
Andreea Tănase pentru rolul Samira din spectacolul „Balcanicele” la Teatrul „Tony Bulandra” Târgovişte
Alexandru Voicu pentru rolul Al doilea bărbat, Albert din spectacolul „Iluzii” la Godot Cafe-Teatru
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:
Henri Mathias Berthelot, generalul generalilor, scenariul de Victor Cilincă, regia artistică Attila Vizauer, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Jucătorul de table de George Arion, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Cezarina Udrescu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Rapunzel de Fraţii Grimm, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Cel mai bun spectacol de teatru TV:
Buzunarul cu pâine de Matei Vişniec, regia Tudor Chirilă, producţie a Societăţii Române de Televiziune
Femeia perfectă de Jean Barbier, regia Marius Bodochi, producţie a Societăţii Române de Televiziune
Quartet de György Spiró, regia Gelu Colceag, producţie a Societăţii Române de Televiziune
Premiul pentru critică teatrală:
Silvia Dumitrache
Oana Stoica
Maria Zărnescu
Cea mai bună scenografie:
Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Cântăreaţa cheală” la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „Visul unei nopţi de vară” la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”
Octavian Neculai pentru scenografia spectacolului „Bach Files” la Teatrul Bulandra, Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar:
Ida Jarcsek-Gaza pentru rolul Clitemnestra din spectacolul „Electra” la Teatrul German de Stat Timişoara
Ilinca Manolache pentru rolurile din spectacolul „Anul dispărut. 1989” la Teatrul Mic, Bucureşti
Florentina Năstase pentru rolul Laura din spectacolul „Menajeria de sticlă” la Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti
Cel mai bun actor în rol secundar:
George Albert Costea pentru rolul Posner din spectacolul „The history boys. Poveşti cu parfum de liceu” la Teatrul Excelsior, Bucureşti
Konstantin Keidel pentru rolul Moşneagul din spectacolul „Electra” la Teatrul German de Stat Timişoara
Marius Manole pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din spectacolul „Între noi e totul bine” la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol principal:
Dorina Chiriac pentru rolurile Fetiţa metalistă, Regizorul din spectacolul „Între noi e totul bine” la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Emilia Dobrin pentru rolul Elena din spectacolul „Casa cu pisici” la Teatrul Mic, Bucureşti
Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Mama din spectacolul „Tihna” la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
Cel mai bun actor în rol principal:
Richard Balint pentru rolul Gorge din spectacolul „Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas” la Teatrul „Regina Maria” Oradea
Florin Piersic Jr. pentru rolul Coleman din spectacolul „Vestul singuratic” la Teatrul „Nottara”, Bucureşti
Marian Râlea pentru rolul Tullius din spectacolul „Marmură” la Teatrul Bulandra, Bucureşti
Cea mai bună regie:
Radu Afrim pentru regia spectacolului „Tihna” la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
Cristi Juncu pentru regia spectacolului „Vestul singuratic” la Teatrul „Nottara”, Bucureşti
Bobi Pricop pentru regia spectacolului „Pisica verde” la Teatrul „Luceafărul” Iaşi
Cel mai bun spectacol:
Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
The Sunset Limited de Cormac McCarthy, regia Andrei şi Andreea Grosu, la Teatrul UNTEATRU, Bucureşti
Tihna după Attila Bartis, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale.
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 29.02.2016, Senatul a acordat următoarele premii:
Premiu de Excelenţă: GIGI CĂCIULEANU
Premiul pentru întreaga activitate:
Actriţă: LUMINIŢA GHEORGHIU
Actor: VLADIMIR GĂITAN
Regizor: VICTOR IOAN FRUNZĂ
Scenograf: MARIA MIU
Critică şi istorie teatrală: ANCA MĂNIUŢIU
PREMII SPECIALE
Premiu special pentru muzică de teatru: ADRIAN ENESCU
Premiu special: MIKLÓS BÁCS, un mentor al tinerelor generaţii de actori
Premiu special pentru cel mai jucat dramaturg român contemporan: MATEI VIŞNIEC
Premiu special pentru o viaţă dedicată teatrului şi poeziei: EUGEN ŢUGULEA
Iarasi Afrim…Afrim nu mai are nimic nou de spus…Ce faceti,il impaiati?Afrim si copii (epigonii) lui…Bobi Picop&co.
Vedem ca Teatrul de Comedie lipseste cu desavarsire din alegeri.Anul acesta au fost nominalizati tineri,multi.Unii mai toneri,altii deja batrani ca eternul manierist Afrim,prafuit deja.V-ati intrebat oare de ce?Pentru ca politica lui Caramitru in acest an a fost “sa linistim apele”tulburate de generatiile tinere de creatori pe facebook.Sa nu uitam ca si consilierul pe probl.de teatru al ministrului culturii este un actor de 25 de ani.In acest context a fost posibila nominalizarile tinerilor prezenti pe lista.Caramitru vrea cu orice pret sa-si pastreze functiile si iata ca s-a intamplat.Forta facebook si nu numai sunt puternice si in cultura.Deci din nou e aproape totul politic,dar stati linistiti,doar anul asta,pt.ca de la dupa ce va trece,povestea nu se schimba.Caramitru cunoaste toate tehnicile de manipulare si atunci cand trebuie stie sa sa faca mutari,in favoarea lui.Iar in Romania e f.simplu sa manipulezi cand ai painea si cutitul.Cam asta s-a intamplat pe scurt.Pacat de Teatrul de Comedie care organizeaza un concurs de sustinerea tinerilor inca din 2005.Un program in care tinerii artisti au fost tratati si rasplatiti cum se cuvine,nu ca in cazul 9g ului lui Caramitru.Si pacat ca acest program care i-a ajutat pe multi este coordonat in acest moment de I.Lucaciu.Mai mult vad ca Ion Caramitru a anuntat si un concurs pt.tineri sub egida British Council in care a anuntat pana si sumele “astronomice”puse in noc.Toate astea sunt semne clare ca la cuprins angoasa.Acum e momebtul sa fie schimbat sistemul cu adevarat,major,daca va multumiti,multumim cu praful in ochi aruncat pe lista asta si cu nominalizarile din acest an inseamna ca ne meritam pe deplin soarta,adica,aceea de fraieri.Urmatorul pas al “presiunii”ar trebui sa fie incetarea contractelor pe perioada nedeterminata in teatrele de stat dar sunt sigur ca dupa aceste mutari ale lui Caramitru totul se va rasufla.