Uniunea Teatrală din România a hotărât astăzi nominalizările pentru ce-a de-a XXI-a Gală a Premiilor UNITER care va avea loc pe data de 13 mai, la Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi. De asemenea, Senatul UNITER a hotărât și premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale.
Pentru a XXI-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, Senatul Uniunii a hotărât ca juriul de nominalizări să fie alcătuit din criticii de teatru: Mircea Morariu, Ion Parhon şi Maria Zărnescu. Nominalizările pentru această ediţie a Galei Premiilor UNITER sunt următoarele:
Juriul de nominalizări alcătuit din criticii de teatru, Mircea Morariu, Ion Parhon şi Maria Zărnescu, a hotărât:
Debut
Vlad Bîrzanu pentru rolul Flaut, cârpaci de foale din spectacolul Visul unei nopţi de vară la Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
Rareş Florin Stoica pentru rolul Claudio din spectacolul Băiatul din ultima bancă la Teatrul Naţional Bucureşti
Silvia Török pentru rolul Iris din spectacolul Fetiţa din bolul peştelui auriu la Teatrul German de Stat Timişoara
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
Cei din urmă vor fi cei din urmă, scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
D’ale carnavalului, adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Darie, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Suzana, scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Cea mai bună scenografie
Dragoş Buhagiar pentru scenografia spectacolului Călătoriile lui Gulliver la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Adrian Damian pentru scenografia spectacolului Viaţa e vis la Teatrul Naţional Timişoara
Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului Două loturi la Teatrul Naţional Bucureşti
Cel mai bun actor în rol secundar
Bányai Kelemen Barna pentru rolul Florin din spectacolul Beznă de mină la Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
András Hatházi pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Marius Manole pentru rolul Povestitorul din spectacolul Două loturi la Teatrul Naţional Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar
Enikő Györgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Ofelia Popii pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul Platonov la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Olga Török pentru rolul Sylvia din spectacolul Fetiţa din bolul peştelui auriu la Teatrul German de Stat Timişoara
Cel mai bun actor în rol principal
George Costin pentru rolul Maiorul din spectacolul Familia Tót la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti
Lari Giorgescu pentru rolurile din spectacolul D’ale noastre la Teatrul Naţional Bucureşti
Nicu Mihoc pentru rolul titular din spectacolul Platonov la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Cea mai bună actriţă în rol principal
Emilia Dobrin pentru rolul Capra din spectacolul Capra cu trei iezi la Teatrul ACT Bucureşti
Imola Kézdi pentru rolul titular din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Tania Popa pentru rolul Fata din spectacolul Fata din curcubeu la Teatrul Naţional Bucureşti
Cea mai bună regie
Radu Afrim pentru regia spectacolului Năpasta la Teatrul Naţional Bucureşti
Alexandru Dabija pentru regia spectacolului Două loturi la Teatrul Naţional Bucureşti
Silviu Purcărete pentru regia spectacolului Călătoriile lui Gulliver la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Cel mai bun spectacol
Călătoriile lui Gulliver, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
D’ale noastre de Gigi Căciuleanu la Teatrul Naţional Bucureşti
Platonov de A.P. Cehov la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Premiul pentru critică teatrală
Oltiţa Cîntec
Cristina Rusiecki
Octavian Saiu
Premiul de excelenţă se acordă Teatrului Național din București pentru conceperea și realizarea excepțională a Programului Caragiale 2012.
Premiile pentr întreaga activitate se acordă lui Matei Alexandru, Leni Pințea-Homeag, Alexandru Colpacci, Axenti Marfa și Constantin Paiu.
Premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete se acordă lui Liviu Berehoi, premiul special pentru muzică de teatru lui Tibor Cari, iar premiul special pentru o viaţă dedicată poeziei autentice se acordă lui Tudor Gheorghe.
A fost total ignorat spectacolul Ingeri in America. Oricum , in fiecare an exista spectacole foarte bune care sunt total sau partial ignorate.
O gala la Iasi fara nici o piesa nominalizate de la Iasi ! Unde esti tu Hadji-Culea sa iti crape obrazul ? Managementul teatrului nu reuseste spre rusinea noastra sa tina pasul cu vremurile . Cu un Afrim sau Purcarete nu se face primavara ! Onlineul este la pamant si programarea spectacolelor la fel . Mediocritate !
Nu sunt de acord nici cu nominalizarea lui Buhagiar ; mi se pare prea banal decorul Calatoriilor lui Gulliver, indicand prea mult o estetica uratului(care e ceruta de atmosfera spectacolului); e posibil ca eu sa nu inteleg simbolurile scenografiei(am citit undeva ca de exemplu s-a dorit ca decoratia podelei teatrului Radu Stanca in aceasta piesa sa semene cu pavajul unei biserici din orasul lui Swift). Cine stie cate alte asemenea referinte culturale sugerate de decor imi scapa. Pana una alta, pentru mine elementele scenografiei sunt doar niste bucati mari inestetice de nailon . Un decor care mi-a atras atentia(fara sa fi vazut piesa ) este cel din In curand vine timpul, (teatrul Regina Maria, Oradea).
Nepotrivita mi se pare si nominalizarea piesei D’ale noastre. Din alte puncte de vedere mi s-a parut nepotrivita anul trecut nominalizarea Vizitei batranei doamne ca potentiala cea mai buna piesa , deci cred ca cineva favorizeaza intr-un mod nepotrivit piesele TNB-ului. Spun nepotrivit pentru ca daca tot e de favorizat Tnb se pare ca anul acesta chiar aveau de unde alege piese mai bune.
Ma bucur in schimb pentru nominalizarea lui Purcarete, categorie in care probabil competitia dintre cei trei nominalizati va fi stransa (nu am vazut cele 2 piese care au avut premiera in toamna dar probabil sunt foarte bune de vreme ce exista un consens asupra receptarii pozitive a lor din partea criticii).
In rest , da, inca din martie 2012 ma gandeam cum vor arata nominalizarile pentru cele mai bune roluri principale si secundare in conditiile in care eu as fi pariat ca 6 intrari la aceste categorii vor fi date de Ingeri in America si mai trebuia lasat loc si pentru alte roluri din alte piese.
O gluma inocenta , fara intentia unui inteles tendentios. Se pare ca Emilia Dobrin stie ce are de facut pentru a mai primi o nominalizare la categoria cea mai buna actrita : sa gaseasca repede o piesa al carei titlu contine cuvantul capra.
Si totusi la Iasi exista un spectacol vazut de onor comisia Uniter care putea lua linistit un premiu si pentru regie si pentru actor in rol principal: Edmond-regia Vlad Massaci cu Calin Chirila in rolul titular. E adevarat , de la premiera pina acum 1 saptamana e posibil sa se mai fi schimbat ceva ..desi ma indoiesc. Se pare insa ca onor comisia lui Pino avea (si are!) alte planuri..paliere..meandre..:) Am vizionat spectacolele nominalizate (mai putin cel al lui Caciuleanu) si pot spune la modul obiectiv ca Iasul merita MACAR pentru Chirila premiu. Manole e cam repetitiv in ultima vreme, Costin (George) e bun insa e sters, iar Mihoc (haha!) cred ca e cel putin socat de vestea nominalizarii. E complet pe linga in Platonov. Se pare insa ca la Sibiu …cazarea, mancarea si diurnele sunt de 5 stele+alte mici “defecte” 🙂
P.S Da, sunt din Iasi, de loc. Da, lucrez in teatru. Dar in alt oras. Mai la sud. 🙂
Dragă Pan, lasă-mă să ghicesc. Te cheamă Radu Micu sau Vlad Logigan. Sau poate Florentina Țilea? Că Pintileasa sau ăilalți doi, sigur nu poți fi!