Peter Brook îşi pune iar „Costumul”

După ce a prezentat primăvara trecută „Fragments”, o foarte apreciată producţie după câteva texte scurte ale lui Samuel Beckett, propunându-şi să pună în lumină umorul unui scriitor asociat cu tenebrele absurdului şi ale nihilismului, Peter Brook se întoarce la Bouffes du Nord, teatrul parizian pe care l-a făcut celebru şi pe care l-a condus câteva decenii.

Cu o sănătate şubredă, dar în continuare vizitat de idei fertile, pe care l-a strecurat în „Flautul fermecat” pus în scenă cu tot rafinamentul decantat şi cu ajutorul trecerii anilor, regizorul lucrează la o nouă variantă a spectacolului „Costumul”, care făcea înconjurul lumii acum zece ani, o creaţie având la bază o poveste a sud-africanului Cam Themba, adaptată pentru scenă de Barney Simon şi Mothobi Mutloatse. Până acum, s-a anunţat o primă serie de reprezentaţii, care vor avea loc la Bouffes du Nord, în perioada 3 aprilie – 5 mai 2012, o a doua fiind programată la teatrul londonez Young Vic, coproducător al spectacolului, între 21 mai şi 16 iunie.

Având virtuţi de fabulă, povestea scriitorului sud-african Cam Themba se petrece în anii ’50, în Sophiatown, un orăşel bătrânicios din Africa de Sud. Într-o bună zi, lui Philemon, care s-a căsătorit recent cu Matilda, i se spune că soţia lui are o aventură. Aşa că se întoarce acasă pe neaşteptate şi-o găseşte în patul din care îşi ia tălpăşiţa amântul speriat, uitându-şi costumul. Pedeapsa Matildei? Să nu uite nicio clipă de costum, care se transformă în personaj – ia cina cu cei doi soţi şi iese cu ei la plimbare duminica.

În urmă cu zece ani, cunoscutul cronicar Michael Billington de la „The Guardian” scria că povestea pare extrasă din „Decameronul” lui Boccaccio, susţinând că forţa spectacolului montat de Peter Brook vine din faptul că regizorul foloseşte resurse minime, fidel principiului „Cultivă simplitatea”, sfatul pe care Lamb i-l dădea lui Coleridge cu mai bine de un secol înainte.

Spectacolul „Costumul”, în care muzica juca un rol important, va fi reluat anul viitor de Peter Brook şi Marie-Helène Estienne la Teatrul Bouffes du Nord, în care celebrul regizor englez a lucrat mai bine de treizeci de ani. De fapt, nu „reluat”, ci montat încă o dată. Cei doi regizori au explicat într-un scurt argument de unde această dorinţă, resimţită ca necesitate: „Ce ne împinge să ne întoarcem la Costumul, un spectacol în limba franceză, care a străbătut întreaga lume de-a lungul anilor? Faptul că în teatru nimic nu e niciodată bătut în cuie, fără îndoială – unele teme se epuizează, iar altele, dimpotrivă, îşi schimbă înfăţişarea şi stârnesc nevoia de a reveni la ele. Este ceea ce se întâmplă acum cu Costumul. Un tânăr se întoarce acasă la o oră la care nu obişnuia să vină, îşi găseşte soţia în pat cu alt bărbat şi, în loc să treacă la acţiune, se închide într-un dulap, în timp ce amantul fuge pe fereastră, lăsând în urmă costumul, premisa unei stranii aventuri. Pe-atunci am simţit nevoia de a folosi muzică în spectacol şi am recurs la muzică înregistrată. Acum, fireşte, am dorit să ne întoarcem la această aventură şi s-o prezentăm în engleză, limba originară a piesei, alături de o mică orchestră pe scenă, într-o versiune aflată undeva între limba vorbită şi cea cântată”.

„La Londra nu există spectacol care să-l egaleze”, anunţă deja presa britanică în foarte puţinele materiale prin care este anunţat evenimentul în pregătire, care implică o distribuţie încă nedefinitivată, din care momentan fac parte Byron Easley, Nonhlanhla Kheswa,
Mkhululi Mabija şi William Nadylam. „Costumul” este nici mai mult, nici mai puţin decât „Paradisul teatrului”, titrează „Le Monde”, atrăgând atenţia asupra forţei creatoare de care dă dovadă Peter Brook, perceput deja ca o legendă care naşte alte legende.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.