La început de stagiune, instituțiile de spectacol din Europa își anunță planurile pentru toamnă și pentru anul ce urmează. Proiecte aproape de finalizare sau abia la început, spectacole anunțate de mult și creații până acum ținute secret vor putea vedea spectatorii în stagiunea 2018-2019, așa cum anunță diverse publicații.
Printre aceste se află și o producție pe care cunoscutul regizor Robert Lepage o va semna la Paris, după ce proiectul a demarat în țara natală, dar a fost semnalat de ochiul vigilent al corectitudinii politice și, pentru că i-ar fi încălcat principiile, a trebuit să se oprească. Acum, la două luni de la eveniment, s-a găsit o soluție pentru continuarea lui, însă nu la Quebec, ci la Paris.
Cenzura ideologică a vizat, într-un timp foarte scurt, două producții ale aceluiași regizor, care abordau teme sensibile de pe agenda zilei: rasa, tradițiile unei comunități și relația de putere majoritate-minoritate.
Out cu „SLAV”
La începutul lunii iulie, organizatorii renumitului festival internațional de jazz de la Montréal au hotărât să scoată din program spectacolul „SLAV” regizat de Robert Lepage și anunțat de anul trecut, pe motiv că în distribuție sunt mai ales albi, care cântă cântece ale negrilor și sunt înfățișați culegând bumbac. La sfârșiul lui iulie un grup de activiști s-a manifestat împotriva spectacolului, acuzând că regizorul canadian „face bani din durerea și istoria negrilor”.
În 2019, „SLAV” urma să aibă reprezentații în mai multe spații artistice din Quebec în legătură cu care nu s-a anunțat încă o decizie, Lepage și compania lui, Ex Machina, informând doar că urmează întâlniri cu reprezentații lor.
Acesta a fost însă doar începutul pentru regizorul canadian, care a invocat încălcarrea libertății artistice, dar, deși s-a bucurat de sprijinul câtorva creatori, a continuat să fie ținta factorilor de decizie care interpretează arta din perspectivă ideologizantă.
Ariane Mnouchkine salvează „Kanata”
În cursul aceleiași luni, Robert Lepage și compania lui au emis un comunicat de presă în care anunțau că spectacolul lor „Kanata” despre relația dintre albi și popoarele aborigene nu va mai avea loc la Paris în decembrie, așa cum era programat, din cauza retragerii din proiect a coproducătorilor americani, care „și-au pierdut interesul”.
În realitate, potrivit presei britanice, regizorul avusese o întâlnire de șase ore cu treizeci de membri ai comunității de indigeni locale, după ce aceștia publicaseră în ziarul francez „Le Devoir” o scrisoare deschisă în care susțineau că producția programată ar fi un act de „apropriere culturală”. Absența actorilor indigeni și a colaborării lor la acest proiect, pentru care nu au fost consultați, constituie, s-a declarat, motivul real ale protestului.
„O controversă complexă și adesea agresivă”, așa a descris Robert Lepage întreaga suită de evenimente, insistând cu argumente legate de „libertatea artistică”. „Mai devreme sau mai târziu”, a pledat el, citat de presa internațională, „trebuie să încercăm să înțelegem – calm și împreună – ce înseamnă în mod fundamental aproprierea culturală și dreptul la liberă exprimare artistică”.
Evenimentul a aprins la Quebec o discuție despre drepturile albilor de a reprezenta artistic povești despre grupările minoritare. Iar unii politicieni au luat atitudine pentru a-l sprijini pe regizor, susținând că încălcarea libertății de creație este „intolerabilă”.
Cunoscuta regizoare franceză Ariane Mnouchkine și-a exprimat ferm sprijinul pentru Robert Lepage, cu care a colaborat patru ani la Théâtre du Soleil, pe care l-a înființat la Paris în urmă cu câteva decenii, și datorită ei „Kanata” va reuși să ajungă la spectatori.
Înscris în programul marelui evenimentul cultural ce are loc la Paris în fiecare toamnă și se intitulează chiar așa, Festival d’Automne, „Kanata” nu părea să ai aibă nicio șansă pentru că, deși din echipă fac parte artiști de mai multe naționalități, distribuția nu include amerindieni și numai acceștia, au susținut mai ales pe rețelele de socializare apărătorii corectitudinii politice, ar putea vorbi despre „strămoșii și destinul lor”. Totuși, în prima săptămână din septembrie Ariane Mnouchkine a anunțat că, în urma unui acord cu Robert Lepage și în conformitate cu legea franceză, spectacolul, ale cărui repetiții au fost suspendate în Canada în iulie, va avea loc la datele prevăzute inițiale. El se va intitula „Le ressaisissement” și „va ține cont de controversa pe care a creat-o”.
Într-un comunicat de presă ferm, preluat de cotidianul francez „Le Figaro”, care invocă „principiul inalienabil” al libertății de creație, Théâtre du Soleil a anunțat că nu va ceda „tentativelor de intimidare ideologică sub formă de articole culpabilizatoare sau de imprecații acuzatoare, cel mai adesea anonime, de pe rețelele de socializare” și va pune la dispoziția tuturor celor interesați spectacolul, ale cărui prime reprezentații vor avea loc în decembrie.