Vară plină pentru creatorul american Robert Wilson, un artist pentru care teatrul nu mai este de mult decât o ipostază a artei sale. Artistul vizual Robert Wilson, pentru care postmodernismul, cu toate reciclările de limbaje, tehnici și mijloace la care apelează cu succes deja de câteva decenii, se arată aproape anual în expoziții și evenimente conexe, multe dintre ele susținute în fiecare vară la Watermill Center, fundația pentru sprijinirea tinerilor artiști pe care a înființat-o lângă New York în anul 1992.
Acolo a avut loc pe 26 iulie vernisajul unei expoziții intitulate „Portraits of Lady Gaga by Robert Wilson“, proiect realizat în colaborare cu Muzeul Luvru și cu Asociația Change Performing Arts. Așa-numitele portrete Gaga, pe care vizitatorii le pot vedea la Watermill Center până pe 14 septembrie, se numără printre cele mai recente creații ale regizorului american care anul acesta a lucrat în premieră în România, unde a pus în scenă, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, „Rinocerii“ de Eugène Ionesco. Realizate la Londra în toamna anului trecut, mai exact în octombrie 2013, ele au ajuns în noiembie la Luvru, unde Robert Wilson a avut o expoziție personală intitulată „Living Rooms“, ocazie cu care a și început această colaborare cu unul dintre cele mai importante muzee din lume. Evenimentul a fost un început și pentru Luvru: a fost prima dată când a colaborat cu un artist contemporan care reprezintă un icon pentru cultura pop. Iar expoziția deschisă recent la sediul fundației lui Robert Wilson de lângă New York reprezintă prima manifestare americană dedicată acestei serii de portrete.
Lucrările stau sub influența a trei pictori prezenți în colecția permanentă a Muzeului Luvru: Jean-Auguste-Dominique Ingres („Portrait de Mademoiselle Caroline Rivière“), Jacques-Louis David („La mort de Marat“) și Andrea Soleri („Capul Sf. Ioan Botăzătorul“). „Flying“, cel de-al patrulea portret, nu are nicio legătură cu vreo lucrare expusă la Luvru, fiind o creație contemporană ce pornește de la Shibari, arta erotică japoneză ce presupune, printre altele, legarea cu sfoară a modelului/ partenerului. Aceste patru componente principale se topesc în instalația video de 50 de minute, un mix în care imaginile amintite se întâlnesc cu alte personaje din alte tablouri și cu… Lady Gaga, icon de altfel prezent și în performance-urile și alte fapte artistice ale Marinei Abramović și ale altor artiști contemporani notorii, printer care Jeff Koons.
Fără a se limita la un singur material, la o singură tehnică sau metodă, Robert Wilson a transformat hibridul în vocație și depășirea convențiilor în crez estetic. Pictura, designul interior, coregrafia, arhitectura, arta costumului, arta video și toate componentele unui spectacol de teatru se amalgamează în creațiile sale vizuale, care apelează întotdeauna la tehnologia de ultimă generație, pentru a configura portrete video care depășesc realitatea și efectele fotografiei, de exemplu. Lucrările expuse acum la Watermill, după ce și-au așteptat spectatorii în inima Europei, exemplifică sinteza și forța ei. Polisemia și polivalența lor, reliefate de monitoarele ce-și propun să le dezvăluie în cât mai multe nuanțe, se configurează la întâlnirea dintre pluralitatea sensurilor și a formelor în arta vizuală și în arta teatrului, să spunem, și precizia high definition. Ceea ce este acut valabil și pentru teatrul lui Robert Wilson.