La început de an, se anunță în continuare vremuri grele pentru regizorul rus Kirill Serebrennikov, protagonistul unui caz care a agitat zdravăn apele în Rusia și în Europa. Pe 16 ianuarie 2016, instanța din Moscova a hotărât să prelungească arestul la domiciliu până pe 19 aprilie, artistul riscând o sentință de până la zece ani de închisoare.
În urmă cu jumătate de an, în august 2017, Kirill Serebrennikov, cunoscut regizor de teatru și film, director al Centrului Gogol din capitala Rusiei, a fost arestat sub acuzația de fraudă „de proporții”, care se referă la „deturnarea a cel puțin 68 de milioane de ruble” (aproximativ 1 milion de euro), reprezentând finanțarea oferită de statul rus în perioada 2011-2014 teatrului Studio-7, la care regizorul a lucrat anterior, pentru realizarea proiectului „Platforme”. Potrivit anchetatorilor, finanțarea s-a acordat pentru realizarea unui spectacol, dar acesta nu s-a făcut niciodată. Totuși, regizorul și alți angajați ai Centrului Gogol afirmă că au avut loc chiar mai multe reprezentații și au susținut că acuzatul este o victimă a manevrelor politice făcute de regimul Putin.
Kirill Serebrennikov, care în 2016 a câștigat la Cannes Premiul „François Chalais” pentru filmul „Elevul”, a afirmat în mod repetat că este nevinovat și că arestarea sa face parte dintr-un plan mai amplu de intimidare a elitei artistice din Rusia, orchestrat în vederea alegerilor prezidențiale care vor avea loc în Rusia în 2018.
Arestarea sa a declanșat un val de proteste atât în Rusia, cât și în străinătate. Mai mulți artiști și-au exprimat în repetate rânduri sprijinul pentru artist. Printre ei, personalități precum actrițele Cate Blanchett sau Isabelle Huppert. Printre altele, aceasta din urmă i-a dedicat distincția supremă primită în decembrie 2017 la Roma, unde a avut loc Gala de Decernare a Premiului Europa pentru Teatru. Evenimentul a găzduit, de asemenea, o conferință a criticului de teatru Marina Davîdova despre cazul Kirill Serebrennikov.
Alți creatori importanți care și-au manifestat solidaritatea cu artistul rus sunt regizorul Thomas Ostermeier, dramaturgul Marius von Mayenburg sau actorul francez Olivier Py, directorul festivalului de la Avignon. Lor li se adaugă o mulțime de practicieni ruși care au lucrat cu regizorul, care săptămâna trecută a pledat nevinovat în fața instanței, într-un proces în care se încurcă din ce în ce mai multe ițele.
Un element de noutate a apărut la sfârșitul anului trecut în legătură cu anulatul spectacol „Nureev” de la Teatrul Bolșoi, regizat de Kirill Serebrennikov. În iulie 2017, conducerea celebrei instituții de spectacol a suspendat premiera cu câteva zile înainte să aibă loc, fără a oferi o explicație. La momentul acela, surse neoficiale au afirmat că o serie de teme abordate în spectacolul despre destinul faimosului balerin rus Rudolf Nureev, printre care orientarea sexual[, lupta cu SIDA și plecarea din URSS au deranjat anumite autorități. Ei bine, în decembrie 2017 producția a primit undă verde să iasă la public, iar premiera a avut loc în absența regizorului arestat la domiciliu.
Kirill Serebrennikov nu a primit permisiunea de a participa la ultimele zile de repetiții, dar oficialii de la Teatrul Bolșoi au anunțat că au acordul lui pentru premieră. Pentru primele două reprezentații s-au pus în vânzare doar câteva sute de bilete, pentru care cumpărătorii au stat la coadă ore bune, celelalte locuri fiindu-le rezervate policienilor, finanțatorilor, miliardarilor și figurilor mondene din Rusia.
Spectacolul, care se apleacă asupra destinului lui Rudolf Nureev, care s-a stins din viață la 54 de ani, suferind de SIDA, mizează pe coregrafia semnată de Iuri Posohov. Incursiunea în trecut începe de la o licitație la care se vând obiecte care i-au aparținut balerinului și atinge, evident, teme sensibile pentru societatea rusă, printre care homosexualitatea.
Reacțiile pro și contra nu au întârziat să apară. Regizorul Nikita Mihalkov, de exemplu, a comentat că producția nu eete potrivită pentru scena de la Bolșoi: „Dacă vrei să atârni penisul lui Nureev în fundalul scenei, fă-o la Centrul Gogol. De ce s-o faci la Teatrul Bolșoi?” La final se proiectează secvențe cu Rudolf Nureev nud, din timpul unor repetiții de vară, imaginea fiind blurată. Sunt prezente, de asemenea, elemente care pun sub lupă plecarea artistului din URSS și atitudinea sovietică față de artiști și diferite practici artistice.
La sfârșitul spectacolului, despre care presa națională a lansat chiar ipoteza că ar putea contribui la eliberarea regizorului, au fost aplauze convingătoare, iar dansatorii rechemați la rampă au apărut în tricouri pe care era imprimat chipul lui Serebrennikov, însoțit de sloganul „Eliberați-l pe regizor!” Printre spectatorii care au aplaudat frenetic s-a numărat Dmitr Peskov, purtătorul de cuvânt a președintelui rus Vladimir Putin, care a negat public orice implicații politice ale cazului Serebrennikov.
De precizat că una dintre ipotezele formulate târziu, în noiembrie 2017, cu privire la motivele reale ale acestui arest considerat abuziv și represiv a venit de la o publicație online de opoziție. Potrivit acesteia, citată de cotidianul „The Guardian”, surse din serviciile de securitate ar fi spus că regizorul a fost arestat după ce arhimandritul Tihon Șevkunov, duhovnicul lui Putin, i s-ar fi plâns acestuia despre criticiile exprimate în creațiile lui Serebrenikov la adresa Bisericii Ortodoxe Ruse, informație pe care clericul a respins-o public.
Foto: Moska News Agency