În seara de 26 aprilie, Mats Ek primea Premiul Europa pentru Teatru și era așteptat pe scena de la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova și în calitate de dansator, nu numai de coregraf. Din păcate, la conferința de presă din ziua cu pricina, Mats Ek a declarat că din cauza unei pneumonii recente nu mai poate dansa în „Romanian Memory”, iar în locul lui a fost stabilită o proiecție a unui spectacol de succes, „BYE” cu interpreta Sylvie Guillem. Chiar și fără experiența live, „BYE” a stârnit ropote de aplauze, fiind în viziunea lui Mats Ek o conversație a unui personaj feminin cu propriul sine. După monologul dansant al lui Sylvie Guillem, a urmat mult așteptatul spectacol „Axe”, un duet special creat pentru Ana Laguna și Yvan Auzely. În aceeași zi, mai mulți critici și oameni de teatru dezbăteau impactul pe care Mats Ek l-a avut asupra baletului și dansului contemporan, ce și cum a revoluționat, ce lasă în urmă, care sunt influențele și „afluențele”, astfel încât, în trei ore i-a fost disecată opera coregrafică de la începuturi și până astăzi.
„Axe” e un spectacol care durează aproximativ cincisprezece minute și simți că se scurge atât de repede ca timpul dintre o inspirație adâncă și o expirație eliberatoare. Într-un sfert de ceas te copleșește perfecțiunea simplității în tot: decor, costume, muzică, mișcare. Mats Ek reia o temă des întâlnită în creațiile sale, eterna poveste a relației dintre femeie și bărbat, cu toate confruntările și apropierile specifice, și o redă într-un context intim și plin de sensibilitate. Doi oameni se caută unul pe celălalt, parcă înainte ca tăișul ascuțit al securii să distrugă firul subțire al vieții. În curtea unei case imaginare, personajul lui Yvan Auzely taie lemne pe o buturugă, cu mișcări ample și precise, repetând același proces mecanic iar și iar… Ana Laguna este femeia care în mod sistematic încearcă să-i distragă atenția bărbatului până când își pune propriul corp în locul bucății de lemn și se retrage rapid de sub tăișul securii. Cei doi se reunesc într-un dans emoționant al unei regăsiri care nu e nici așteptată, nici a iubirii dintr-un cuplu, ci e acea regăsire conștientizată abia în momentul în care te oprești din ce ai făcut toată viața și te uiți în jur, ca după un somn lung.
Timpul a trecut, Ana Laguna are un păr superb, lung, cărunt, vârsta are propriul cuvânt de spus, dar chiar și la cei aproape 61 de ani, interpretarea sa te marchează. Apariția longilină a lui Yvan Auzely nu e mai puțin grațioasă ca atunci când era tânăr dansator în spectacolele lui Mats Ek. Prezenți la conferința de presă din aceeași zi cu reprezentația, amândoi s-au intimidat când au fost proiectate fragmente din spectacolele care i-au consacrat cu mulți ani în urmă. Dar în dans vârsta nu contează, pare să ne spună Mats Ek, și așa încă o limită a baletului clasic a fost spulberată.
După o jumătate de secol de carieră, Mats Ek a declarat că se retrage începând cu vara aceasta din tot ceea ce înseamnă coregrafie, teatru, artă. Iar acum, o poate face în plină glorie, cu un Premiu Europa pentru Teatru în palmares. „Axe” poate fi considerat un spectacol al retragerii dintr-o muncă asiduuă, o „trezire” în mijlocul altor lucruri importante din viață, ca acele apropieri simple și tandre dintre cei doi dansatori. În cincisprezece minute, pe muzica lui Tomaso Albinoni, Mats Ek a creat un fel de haiku despre iubire, senectute, sensibilitate și fragilitate care contrastează cu însuși numele spectacolului – secure – un obiect al durității care, în acest caz, sugerează un sfârșit, un „la revedere” spus cu duioșie și grație, și nu tranșant sau cu încrâncenare. Dacă „Axe” e sfârșitul, atunci cu siguranță este unul plin de seninătate și împăcare.
„Axe”, Dansens Hus Stockholm
Coregrafie: Mats Ek
Dansatori: Ana Laguna, Yvan Auzely
Decor și costume: Katrin Brännström
Light design: Andreas Söderberg