Joi, 22 noiembrie, a început cea de-a șasea ediție a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, care se desfășoară anul acesta sub semnul Războiului; și, în acest context, vin la Cluj, timp de nouă zile, 16 trupe din 13 țări să vorbească despre război și diferitele lui fațete. De ce Război? Pretextul pentru subiect îl oferă cei 100 de ani trecuți de la sfârșitul Primului Război Mondial și de la conștientizarea faptului că distrugerea lumii este posibilă…
„Ce poate face teatrul pentru înfăptuirea unei lumi mai bune?” e întrebarea pe care a lansat-o Tompa Gábor, directorul și selecționerul festivalului. „Cum poate el descrie ororile care depășesc orice imaginație, ororile care se repetă în calendarul omenirii cu precizia unui instrument digital?” Tompa Gábor a dedicat ediţia din acest an memoriei regizorului lituanian, Eimuntas Nekrošius, decedat cu două zile înainte de începerea festivalului, și al cărui ultim spectacol, Sons of a Bitch de Saulius Šaltenis, va fi prezentat la Cluj.
În cadrul conferinței de presă organizate marți, 20 noiembrie, la București, Tompa Gábor a ținut să sublinieze câteva aspecte despre alegerea acestei teme: „Festivalul Interferențe nu aduce pe scena Teatrului Maghiar din Cluj spectacole care să aibă loc în timpul Primului Război Mondial, nici spectacole în care să întâlnim scene de luptă sau de violență armată. Ceea ce ne propunem noi este un fel de contemplare a celor 100 de ani care au trecut: să observăm ce s-a schimbat, dacă există o moștenire pozitivă sau negativă, dacă lumea a devenit într-adevăr mai liberă (așa cum se crede ea) și care sunt problemele care ne apasă. Războiul nu se mai întâmplă și nu se va mai întâmpla niciodată ca atunci. Acum posibilitatea distrugerii întregii lumi nu mai este în fața noastră în timp, ci ea se află lângă noi în spațiu. (…) Din păcate, trăim într-o lume „ca la război”, într-o lume divizată – pentru că știm că atâta timp cât lumea e divizată, e mult mai ușor să fie manipulată.”
În programul festivalului, pe lângă producțiile unor regizori consacrați ai teatrului contemporan, precum Luk Perceval, Milo Rau, Eimuntas Nekrošius, Toni Servillo, Anna Badora, directorul festivalului a ținut să sublinieze prezența unor trupe și a unor artiști tineri, unii chiar debutanți. Unul dintre ei este regizorul și actorul Attila Vidnyánszky Jr. care aduce la Cluj prin spectacolul Woyzeck, de Georg Büchner, o lume violentă care nu reușește să facă față războiului. Un altul este regizorul Klim Kozinsky care debutează cu Idiotology – spectacol bazat pe o combinație interesantă de texte: Idiotul de Feodor Dostoievski și Monadologia lui Gottfried Leibniz. Producția face parte din repertoriul teatrului Stanislavski Electrotheatre, noul membru al Uniunii Teatrelor din Europa; „un teatru inedit, cu o estetica specială și cu o trupă formată din foarte mulți tineri” – așa cum preciza Tompa Gábor. Cezary goes to war este o producție poloneză a teatrului independent Komuna Warszawa, în regia lui Cezary Tomaszewski, un spectacol autobiografic despre experiența din armată a regizorului.
Prezentat în prima seară de festival, în Sala Studio a Teatrului Național din Cluj, spectacolul Ifigenia la Aulis | Occident Express, în regia Annei Badora, prezintă într-o abordare contemporană cauzele războiului și efectele sale tragice asupra omenirii prin prisma poveștii antice a Ismenei, fiica lui Oedip și a personajelor din Occident Express. Subiectului binecunoscut al tragediei lui Euripide îi este adăugată drama migranților – Occident Express este piesa lui Stefano Massini (directorul artistic al Piccolo Teatro Milano) care surprinde povestea unei familii de migranți, care își dorește să se îndepărteze de război și să ajungă pe continentul european unde există pace și prosperitate. Cu acest spectacol, regizoarea Anna Badora reușește să creeze o legătură între antichitate și contemporaneitate.
Un alt spectacol care tratează această temă a migrației și a migranților este Compassion. The History of the Machine Gun, montat de regizorul elvețian Milo Rau, o producție a companiei de teatru Schaubühne din Berlin (în colaborare cu Rețeaua Teatrală Europeană PROSPERO). Dublul monolog semi-documentat este bazat pe interviurile realizate cu angajații ONG-urilor, cu clericii și victimele războaielor din Africa și Europa. Spectacolul vorbește despre viața unei refugiate din Kenia care vrea să ajungă în Europa și despre tot procesul de judecare: cine hotărăște cine este eligibil pentru a fi refugiat?
Vineri seară, Clujul s-a bucurat de concertul Lost in the Stars, într-o interpretare de excepție a cântăreței Sanda Weigl, alături de Mat Maneri (violă) și Lucian Ban (pian). Aceștia prezintă muzica lui Kurt Weill și cântecele expresionismului german. Piesele din lucrările Opera de trei parale și Ascensiunea și căderea orașului Magagonny sunt regândite printr-o contopire a muzicii de cabaret cu muzica clasică avangardistă a secolului XX, cu jazzul și tendințele experimentale ale New York-ului.
Pe lângă cele 16 spectacolele de teatru, programul va fi întregit de evenimentele conexe, care includ dialoguri cu creatorii spectacolelor, lansări de carte, conferințe, expoziții și concerte. La casa Tranzit, începând de vineri, 23 noiembrie, a putut fi vizitată expoziția lui Botond Részegh – Anatomia Războiului, care are în centru două teme: „masa – felul în care se mișcă și gândesc masele trimise să ucidă în luptă sau poate chiar să moară – și individul care trăiește momentul uciderii unei persoane sau chiar propria moarte” – Botond Részegh. Marți, 27 noiembrie, are loc conferința Azi, războiul pe scenă de George Banu, care va vorbi despre noile mijloace de expresie în teatrul contemporan pentru scenele de război: „Să nu vedem nimic, ci doar să resimțim războiul grație unor alte mijloace, diferite, mobilizate cu geniu de către regia modernă.(…) Război invizibil pe scenă cu un ecou intens perceptibil în sală. Aceasta-i puterea de azi a teatrului” – afirmă George Banu. De asemenea, tot în cadrul festivalului va avea loc, pentru prima dată în organizarea Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Adunarea Generală a Uniunii Teatrelor din Europa, al cărei președinte este Tompa Gábor și la care vor participa conducătorii teatrelor membre ale Uniunii.
O dată la doi ani, Interferențele se ivesc la Cluj, orașul devenind pentru câteva zile internațional și plurilingv. Festivalul Internațional de Teatru Interferențe a reușit ca și-n cea de-a VI-a ediție să aducă la Cluj prin cele 16 spectacole selecționate, noile tendințe stilistice ale teatrului mondial. Spectacole, conferințe, lansări de carte, expoziții – toate se contopesc și ne vorbesc despre o temă ce ajunge să ne macine, cu sau fără voia noastră: războiul. „Să numim războiul pe nume, pentru a-l expulza – atât din interiorul nostru, cât și din lumea exterioară. Toate acestea să se întâmple pe scenă, pentru ca să nu se repete în lumea reală oglindită, în Viață. Să fie pace între noi!” (Tompa Gábor)
Credit foto: Biró István