Victor Rebengiuc, în dialog cu Marius Chivu, despre filmul „Balanța”

Joi, 1 noiembrie, de la ora 18.00, la Muzeul Național al Literaturii din strada Nicolae  Creţulescu 8, va fi proiectat lungmetrajul „Balanța” în regia lui Lucian Pintilie. Proiecţia va fi urmată de un dialog între actorul Victor Rebengiuc și scriitorul Marius Chivu.

„În ‘85, între două spectacole în Occident, mă găseam pentru câteva zile în București. Într-o seară, primesc un telefon de la Băieșu: “Bătrâne, mi-a apărut o carte. Vreau să ți-o dau”. Ad-o, eu plec mâine, o citesc în avion”, notează Lucian Pintilie în volumul „Bricabrac”. Așa a început povestea filmului „Balanța” și a colaborării dintre Ion Băieşu și Lucian Pintilie.

Povestea romanului cu acelaşi titlu a început în 1976, odată cu filmul de debut al regizorului Alexandru Tatos, „Mere Roșii”, după un scenariu de Ion Băieşu. De altfel, scenariul a reprezentat punctul de plecare şi pentru „Balanţa”, singurul roman semnat de Ion Băieșu, publicat în 1985 într-o variantă cenzurată. Versiunea integrală a cărții a apărut abia în 1990 când Ion Băieşu a început să lucreze împreună cu regizorul Lucian Pintilie la scenariul filmului Balanța, pe care nu a mai apucat să îl vadă. Pelicula s-a lansat la Festivalul Internațional de Film de la Cannes. În același an, Ion Băieşu s-a stins din viață.

Filmul prezintă povestea unei tinere absolvente care se luptă cu structurile rigide din Româmia ultimilor ani ai perioadei comuniste. La momentul lansării în sălile de cinema (1992), Balanța a înregistrat un număr impresionant de spectatori în ţară și a fost difuzat în Europa şi pe continentul american.

CINEMACITIT este susținut de Muzeul Național al Literaturii Române. Programul cuprinde proiecţii de film românesc urmate de un dialog între regizor/scenarist/actor şi o personalitate literară din România. Filmele prezentate reprezintă ecranizări remarcabile ale unor texte de referinţă din literatura română, dar şi producţii recente premiate la mari festivaluri internaţionale sau adaptări libere după romane autohtone. Ce a fost la început, filmul sau romanul? Cum se face trecerea de la carte la camera de filmat? Dar de la meseria de scriitor la cea de regizor? Iată câteva întrebări la care se va răspunde într-o serie de întâlniri intitulate CINEMACITIT, întâlniri care își propun să medieze dialogul cineastului cu opera literară şi să readucă în atenţia publicului ecranizările unor texte de referinţă din literatura română.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.