Cotidianele nu s-au repezit să reflecte recent încheiata ediţie a FNT ca în alţi ani, probabil fiind mai prinse cu criza care nu mai trece, cu guvernul pe care nu-l avem şi cu câte şi mai câte. Dările de seamă despre festival au fost inexistente, paginile de cultură ale cotidianelor s-au limitat la a anunţa programul, la a tipări câte o „cronicuţă” care spune cum s-a îmbulzit poporul la piese montate de Radu Afrim, de exemplu, cum bugetul a fost modest şi… cam atât.
„Nereuşite”
Şi iată că „Adevărul” a publicat pe 9 noiembrie „un bilanţ” al evenimentului, (http://www.adevarul.ro/articole/festivalul-national-de-teatru-intre-pozitiv-si-negativ.html) Curios să afle ce cred jurnaliştii care se îndeletnicesc cu ale teatrului, Yorick a citit şi a rămas nelămurit. Iată ce ar fi de lăudat la cea mai recentă ediţie a FNT: 1. că a existat; 2. că le-a dat voie câtorva studenţi să intre la spectacole şi să stea în picioare; 3. că a inclus spectacole de operă montate de regizori de teatru; 4. că a avut o secţiune dedicată lui Ionesco, proiecţii gratuite de filme şi unele spectacole de calitate.
După ce a meditat puţin, că nu era nevoie de multă reflecţie, Yorick nu poate decât să se întrebe: De ce atâta cerneală tipografică scursă în zadar? 1. dacă mergem pe acest raţionament păgubos, atunci, într-adevăr, „bine că l-am avut şi pe-acesta”…!; 2. studenţii intră dintotdeauna la spectacolele din festivaluri, după ce se ceartă pe la uşi, şi stau pe unde apucă; 3,4. secţiunea dedicată spectacolelor de operă montate de regizori de teatru e o idee bună, ca şi cea dedicată lui Eugen Ionesco, iar proiecţiile gratuite… hai să fim serioşi, nu păcălesc pe nimeni, deci nici pe Yorick. Dincolo de opinia în sine a autorului, rămâne abordarea lui halucinantă: nu tu o analiză, cât de mică, a prestaţiilor şi a ofertei, nu tu un comentariu sau vreo întrebare. V-aţi edificat, nu?! Vă e clar cum a fost festivalul, nu-i aşa?!
„Lacune”
În opinia autorului, ediţia 2009 a avut de suferit pentru că: 1. „organizatorii nu au ştiut cum să managerieze îmbulzeala; 2. la un spectacol a fost o încurcătură cu numerotarea locurilor de pe nişte bilete; 3. unele spectacole au fost nedemne de participarea la un festival; 4. „marea dezamăgire” a fost „Prinţesa Turandot” de la Naţionalul sibian, spectacol regizat de ucraineanul Andriy Zholdak.
Incredibil, dar adevărat! O cronică de eveniment pe cinste, cum se spune acum! 1, 2, autorul s-ar putea oferi să găsească o firmă care să-i înveţe pe organizatori „să managerieze îmbulzeala”, dacă i se pare un lucru demn de o analiză a unui festival (de altfel, neputinţa organizatorilor e inerentă şi mereu aceeaşi) 3. că unele spectacole au fost slabe e incontestabil, dar o afirmaţie nu are valoare decât dacă e însoţită de un argument, oricât de palid ar fi şi de orice natură ar fi; să spui că producţia cutare e slabă şi cu asta basta înseamnă să nu spui nimic; 4. să afirmi că „Prinţesa Turandot” e un spectacol prost pentru că au plecat oameni din sală înseamnă că ai criterii de judecată care te trădează, dezvelind o gândire… hm…
Şi la sfârşit, un top al „celor mai interesante spectacole” propus de „Adevărul literar şi artistic”. Fireşte că nu e menţionat nici un criteriu, nici măcar de ochii lumii. Ce o fi însemnând „cele mai interesante” numai autorii ştiu. Că le place misterul! Deci vă provoc să-i spuneţi lui Yorick ce aţi aflat din acest articol despre festival.
Ha, ha, ha! M-am amuzat copios citind critica dvs la critica noastra. E-adevarat ca-n Romania avem o mare problema cu “manageriatul” de orice fel. Iar al imbulzelii cu atat mai mult. Buna ideea cu rubrica asta!
Cea mai haioasă rubrică ! Dincolo de râs, însă, lipsa de argumente e îngrijorătoare. Nu numai în teatru se dau verdicte şi atât, fără o analiză reală, fără dialog sau dezbateri de idei.
foarte corecta constatarea. eu am vazut aproape 50% din festival, m-am impartit cum am putut mai bine. iar daca ajung sa spun ca un spectacol semnat Cristi Juncu / teatrul din ploiesti, a fost cel mai bun spectacol vazut in FNT, apoi e cam grav, zau asa… selectia dupa parerea mea a fost foarte slaba. pe de alta parte, sincer, n-am vazut anul asta spectacole a caror prezenta sa o regret in festival. a, ca selectia s-a facut si pe prietenii, asta e altceva… pana una-alta, hai sa speram ca anul viitor va fi mai bine, ca doar en ultimul an al cristinei modreanu. poate ne asteapta ceva mai bun, doamne ajuta. sau cine stie, poate o vom regreta si pe ea, asa cum o regretam acum pe marina constantinescu
Toata lumea se grabeste sa critice spectacolele. GRESIT! Sunt si spectacole bune si spectacole proaste in teatrele romanesti,artistii sunt liberi sa greseasca, dar eroarea este a selectionerului care le-a inclus in selectie, selectioner care dovedeste lipsa crasa de discernamant artistic si bun simt! Poate daca am citi regulamentul de functionare al FNT-ului, ne vom lamuri mai mult! Stie cineva unde poate fi gasit?? Nu, pentru ca nu exista! Spectacolele sunt invitate pe prietenii si interese, un lucru pe care il stie toata suflarea teatrala din Romania, dar pe care nimeni nu are curajul sa il afirme public!FNT este un inside job al UNITER pe bani publici, a caror risipa nu o justifica nimeni!Prin urmare,sa nu ne iluzionam in legatura cu viitorul selectioner(a)