Emil Boroghină: Teatrul Naţional din Craiova, deschizător de drumuri

1.(În ordinea datelor premierelor) „Ubu rex cu scene din Macbeth”, „Titus Andronicus”, „Phaedra”, „Danaidele”, realizate de Silviu Purcărete la Teatrul Naţional Craiova

2. „Trilogia antică”, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti”

3. „Faust”, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

Încercarea de ierarhizare şi plasarea în fruntea acestui top a spectacolelor lui Silviu Purcărete care au generat „momentul (fenomenul) Craiova” este, fireşte, una subiectivă, dar care îşi găseşte, cu siguranţă, motivaţia în impactul spectacolelor asupra mişcării teatrale din România, în comentariile din presa internaţională, extrem de elogioase, în numărul impresionant de participări la cele mai importante manifestări festivaliere ale lumii, în premiile obţinute, câteva dintre ele de cea mai mare strălucire obţinute până acum de teatrul românesc.

Cu excepţia prezenţei spectacolelor „Trilogia antică”, în regia lui Andrei Şerban”, şi „Faust”, pus în scenă de Silviu Purcărete, la Edinburgh (unde teatrul din Craiova primise în 1991 două mari distincţii – Premiul Criticii pentru „Ubu rex cu scene din Macbeth”, montat de Silviu Purcărete, atribuit de cei peste o sută de critici de teatru şi jurnalişti din Marea Britanie şi din străinătate acreditaţi oficial la Festivalul Internaţional de la Edinburgh, şi Premiul de Excelenţă, acordat de Fundaţia „Itamada”), niciun alt teatru românesc în afară de cel din Craiova nu a fost invitat, după ştiinţa noastră, să-şi prezinte spectacolele în programul oficial al atâtor festivaluri de tradiţie şi de top din Europa şi din lume. Printre ele, Festivalul de la Edinburgh, Festivalul de la Avignon, „Holland Festival” de la Amsterdam, „Wiener Festwochen” de la Viena, „Theatr del Welt” din Germania, Festivalul de teatru al Americilor de la Montreal, festivalul de la Melbourne, Lincoln Center Festival din New York şi multe, multe altele. Teatrul Naţional din Craiova poate fi considerat un adevărat deschizător de drumuri pentru celelalte teatre din România. Încă un exemplu: prezentarea cu mare succes a spectacolului „Faust” la Bruxelles a fost precedată de reprezentaţii ale spectacolelor „Ubu rex cu scene din Macbeth” şi „Titus Andronicus” în anul 1996, în ciclul „Mari teatre ale Europei”, la invitaţia aceluiaşi Teatru al Comunităţii Franceze din Bruxelles, în sală aflându-se atunci, ca şi acum, un număr impresionat de ambasadori acreditaţi la Consiliul Europei.

Dacă ar trebui să aleg dintre spectacolele realizate de Silviu Purcărete pe cel mai drag sufletului meu, cred că această alegere s-ar opri la „Phaedra”, considerat de câţiva critici din România şi de numeroşi comentatori din străinătate spectacolul-capodoperă al lui Silviu Purcărete. Desigur, nu este principalul criteriu, dar „Phaedra” este singurul spectacol românesc şi, probabil, unul dintre foarte puţinele din Europa care au reuşit performanţa de a susţine exact 100 de reprezentaţii numai în străinătate, majoritatea la mari manifestări teatrale ale lumii.

Actor şi regizor, Emil Boroghină a fost director al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi se numără printre cei mai prestigioşi manageri de teatru din România. Este director fondator al Festivalului Internaţional Shakespeare, care are loc din doi în doi ani.

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.