Maraton, de la „Furtuna” la „Îngeri în America”

Timp de cinci zile, de pe 22 şi până pe 26 februarie, la Bucureşti va avea loc un „Maraton teatral”, care va cuprinde patru spectacole ale lui Victor Ioan Frunză, puse în scenă la două teatre din Capitală: Centrul Cultural pentru Unesco „Nicolae Bălcescu” şi Teatrul Metropolis. E vorba de „Furtuna”, „Familia Tot” şi cele două părţi ale „Îngerilor în America” – „Sfârşitul lumii e aproape” şi „Perestroika”.

Dincolo de valoarea spectacolelor incluse în acest mic maraton, astfel de manifestări sunt extrem de benefice pentru că atrag atenţia asupra creaţiei unui regizor, care poate fi urmărită sincronic. Şi, în acelaşi timp, în cazul de faţă, evenimentul permite ca evoluţia unor actori, din generaţia tânără, să fie adusă în prim-plan, cu atât mai mult cu cât acestei generaţii de actori îi cam lipseşte posibilitatea „prim-planului”. Tocmai în acest context, ceea ce face Victor Ioan Frunză este important nu numai ca demers artistic. El creează mici şcoli de teatru, în care practica se materializează în spectacole precum cele incluse în acest maraton şi în care cu cinci dintre actori vă veţi întâlni în trei dintre spectacole. George Costin, Sorin Miron, Alexandru Ion, Nicoleta Hâncu şi Adrian Nicolae sunt protagonişti în „Familia Tot”, cea mai recentă premieră de la Centrul pentru Unesco, şi în cele două părţi din „Îngeri în America”, de la Metropolis.

Despre lucrul la „Îngeri…”, Victor Ioan Frunză declara înainte de premieră: „am făcut o audiţie cu un număr extrem de mare de oameni. Ne-am oprit la 500 şi ceva pentru că nu mai puteam. Dedicaţia oamenilor care au venit, faptul că au venit în număr atât de mare… ne-a impresionat. Iar cei care au rămas au participat la un fel de iniţiere teatrală la care, de fapt, am luat parte cu toţii. Am repetat într-o altă sală decât a teatrului, am stat acolo vreo două luni de zile până am mers pe scenă, am stat împreună foarte mult timp, zile în şir, şi lucrurile s-au legat foarte frumos. La începuturile repetiţiilor totdeauna, timp de două-trei ore, vorbeam despre teatru. Se iscau discuţii, erau un fel de simpozioane. Despre teatru pur şi simplu… Mi-a plăcut mult şi mi-aş fi dorit ca cei care au în mâini destinele teatrului să fi asistat la ce spun aceşti actori tineri şi nu numai ei. Cum văd ei teatrul. Pentru că din perspectiva lor teatrul are o cu totul altă faţă decât o vedem noi la festivităţile poleite.”

Tocmai aceşti actori tineri sunt centrul maratonului teatral organizat în zilele următoare, iar evoluţiile lor vor putea fi urmărite „faţă în faţă” în contexte, în situaţii şi în spectacole diferite.

„Furtuna”, în propunerea lui Victor Ioan Frunză, este o montare-experiment, în care patru actori interpretează toate rolurile din piesă. Ca un joc despre magie, viaţă, iubire şi vis, spectacolul pe care-l veţi putea vedea pe data de 24 februarie la Centrul pentru Unesco este o poveste construită cu doze egale de umor şi tristeţe despre „arta de a putea”.

„Familia Tot”, text al dramaturgului maghiar Istvan Orkeny, pus în scenă la acelaşi teatru, este o comedie amară şi acidă, despre dictatură şi mecanismele ei. O piesă în care grotescul funcţionează ca o sabie cu două tăişuri: efectul comic şi elementele horror se întretaie şi construiesc un univers în care frica şi umorul coexistă într-un mod cu totul neaşteptat. Spectacolul poate fi văzut în primele două seri ale maratonului, pe 22 şi 23 februarie.

Ultimele două zile sunt dedicate spectacolelor care formează dipticul teatral „Îngeri în America”, pentru prima dată reprezentat integral în România, într-o formulă neexperimentată până acum, de teatru în serial. Alături de cei cinci actori, pe scena de la Metropolis îi veţi putea vedea pe George Ivaşcu, Virginia Mirea şi Cristiana Răduţă Bobic.

 Foto Adriana Grand

 

Print

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.