Între 23 aprilie și 4 mai se va desfășura la Craiova ediția a IX-a a Festivalului Internațional Shakespeare, într-un an în care Marea Britanie și lumea întreagă găzduiesc o mulțime de manifestări dedicate celui mai mai mare dramaturg din toate timpurile, de la a cărui naștere se împlinesc 450 de ani.
Un motiv în plus pentru organizatori să-și dorească încă o ediție cu evenimente de ținută, așa cum și-a obișnuit publicul, aducând din străinătate spectacole alese pe sprânceană, ba chiar o ediție care să probeze probeze convingător puterea hipnotică a unor texte în care, de câteva secole încoace, fiecare cititor/ spectator găsește ceva pentru el. De altfel, declarația de intenție semnată de Emil Boroghină, directorul festivalului, anunță o dorită trecere de la o abordare mai degrabă elitistă la una care să bucure „categorii mult mai largi de spectatori“, sub semnul unui „Shakespeare al tuturor“.
Relegând, așadar, o figură al cărei adevăr s-a pierdut în istorie de un context care i-a fost propriu într-o Anglie elisabetană, recuperând într-un spirit onest o planetă Shakespeare care a bucurat și a îngrozit mulțimile cu grozăvii care mai de care, ediția din 2014 se va desfășura între „Mult zgomot pentru nimic“ (în treacăt fie spus, piesă rarissim montată în România) și „Întâlnire cu Prospero“, spectacol din Ucraina, inspirat din „Furtuna“ care îi bântuie și azi pe creatorii de teatru. Între un început și un sfârșit de festival vă așteaptă forme de teatru tradițional și formele hibrid ale artei contemporane, imagini ce rămân în amintire, glasuri și contururi, gesturi, stări și figuri care dezvăluie câte un colț din planeta Shakespeare, care plutește liniștită într-o eternitate în care rămâne terra incognita.
Shakespeare la el acasă
Urmând poetici diferite, spectacolele care vin anul acesta la Craiova pășesc în acest ținut necunoscut dorind să atragă publicul în poveștile shakespeariene, dar astfel încât fiecare spectator să plece din sală cu propria lui poveste. Mai întâi, festivalul le dă englezilor ce e al englezilor. Cum să lipsească tocmai Globe de la un festival Shakespeare care se respectă? Oricum, celebrul teatru se află într-un turneu de doi ani, așa că se oprește și la Craiova cu „Mult zgomot pentru nimic“, regizat de Max Webster. O pereche de îndrăgostiți isteți și jucăuși, o încurcătură, ceva suspans și o combinație de dramă și comedie a vrut regizorul să pună într-un spectacol simplu, direct, pentru un public căruia limba lui Shakespeare îi e străină.
Cunoscuta companie Propeller din Marea Britanie aduce „Comedia erorilor“, în regia lui Edward Hall, producție ce îngroașă viguros farsa și îi cucerește pe exigenții criticii britanice. „Visul unei nopți de vară“, producție concepută de același regizor și prezentat de aceeași companie, care a încântat deja o lume întreagă și se bucură de aprecierea entuziastă a publicului larg și a publicului de specialitate, se va juca și la Craiova. Fantezie, umor, vigoare, putere hipnotică de a atrage spectatorul, acestea ar fi cărțile câștigătoare ale regizorului, spun cronicarii la unison.
În ciclul „Contemporanii lui Shakespeare”, ediția de anul acesta prezintă un spectacol creat la faimoasa companie londoneză Cheek by Jowl de la fel de faimosul Declan Donnellan. „Ce păcat că-i târfă” de John Ford, catalogat drept capodoperă ce resuscitează ingenios un clasic, a încântat deja spectatorii din multe țări europene cu o adaptare pentru mileniul al III-lea, o operă-balet din care nu lipsește Apocalipsa, obsesie atemporală.
Pluralitatea la putere
Miercuri, 30 aprilie, este una dintre cele mai așteptate zile din festival, când în sala mare a Naționalului craiovean spectatorii vor putea vedea una dintre cele mai importante creații scenice pe teme shakespeariene din ultimii ani. Teatrul Municipal din Vilnius, Lituania, vine cu „Miranda“, spectacolul lui Oskaras Korsunovas, regizor prezent și la alte ediții ale festivalului. Producția invitată anul acesta, deja cunoscută pe plan internațional, a câștigat în anul 2012 trei premii Crucea de Aur: premiul pentru cel mai bun regizor, premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal (Airida Gintautaite) și, de asemenea, premiul pentru cel mai bun compozitor. Se va juca anul acesta la Craiova și „Măsură pentru măsură“, piesă montată de Yuri Butusov, director al Teatrului Academic Lensovet din Sankt Petersburg, la Teatrul Vahtangov din Moscova.
O altă producție pe care mizează organizatorii îi aparține Teatrului Național din Beijing și e regizată de Wang Xiaoying. Punând în lumină soarta inevitabilă și omul ca jucărie la cheremul zeilor, „Richard al III-lea“ folosește resursele teatrului tradițional într-un spectacol în care expresia corporală se arată în prim-plan, integrat într-un discurs cu o componentă vizuală pregnantă. Celălalt „Richard al III-lea“ prezent în festival vine de pe alt continent și spune o poveste care se desfășoară pe alte coordonate decât cele ale contextului elisabetan. Fred Abrahamse a regizat un spectacol AM Production în colaborare cu National Arts Festival și Market Theatre din Africa de Sus, considerat una dintre cele mai bune producții după Shakespeare din ultimii ani. Cunoscuta publicație „The Star“ scria despre ea astfel: „Câţi Richard al III-lea trăiesc printre noi azi? Ceea ce se întâmplă acum în Africa dovedeşte atemporalitatea piesei lui Shakespeare. Ea încă vorbeşte despre realităţile curente şi scoate
în evidenţă temele pertinente ale puterii, corupţiei şi manipulării. Intriga Tragediei lui Richard al III-lea, aşa cum este spusă de Abrahamse – ca un thriller politic ritmat, care vine cu design inventiv şi cu o folosire ingenioasă a păpuşilor şi a măştilor expresive.”
Cât despre „Iulius Cezar”, de data aceasta organizatorii au optat pentru o montare din Armenia, realizată la Teatrul Dramatic din Erevan de Armen Khandikyan, Artist Național în Armenia, unde a pledat pentru introducerea de forme noi în teatru. Spectacolul acestui erudit apreciat al scenei pune sub lupă puterea, obsesia pentru putere și dictatura într-un spectacol comentat astfel de criticul de teatru Sona Meloyan „Pentru Armen Khandikyan, jocul de putere este în aerul teatrului. Această istorie a noastră este pentru el exact această succesiune a schimbării zonelor de joc. Toga, camizolul, costumul, jacheta de piele – toate acestea sunt măşti prin care autocraţia istorică este convocată… Iar regizorul apelează la Shakespeare ca sursă a literaturii atemporale în care ni se spune din ce material sunt făcuţi dictatorii, cum sunt creaţi idolii şi cum este fabricată fobia colectivă.”
Atelierele de studii shakespeariene, sesiunile de comunicări organizate în colaborare cu Asociația Internațională a Criticilor de Teatru și Rețeaua Europeană a Festivalurilor Shakespeare și alte evenimente completează perspectiva amplă creionată de spectacole, printre creațiile scenice invitate numărându-se și creații ale unor regiori de teatru din România cum sunt Silviu Purcărete și Laszlo Bocsardi, dar și creatori mai puțin cunoscuți.
Programul evenimentului poate fi accesat la adresa http://tncms.ro/despreshakespeare.php.