Teatrul şi gastronomia au câte ceva în comun. Reţetele de pildă. Iar uneori arta culinară se dovedeşte mai inventivă decât cea dramatică. Chefii în bucătăriile lor caută constant să îmbunătăţească, să adauge, să testeze şi să inoveze. Reţete vechi de sute de ani sunt reinterpretate şi rafinate. Ingredinete secrete, tehnici de gătit neaşteptate, precizie şi multă pasiune, iar preparatele sunt pe măsură. În teatru, odată ce regizorul găseşte reţeta succesului cu greu renunţă la ea. Variaţiuni pe aceeaşi temă şi o structură de cardiogramă ce poate fi trasată prin toate spectacolele. Diferă piesa, actorii, dar reţeta îşi face liniştită treaba. Şi chiar dacă funcţionează în majoritatea cazurilor, tot reţetă rămâne.
Alexandru Dabija a aplicat reţeta sa şi în spectacolul „Svejk” după Jaroslav Hašek de la Teatrul Odeon. De data aceasta cu destul de mult succes. Fără, strălucire, însă. Fără Stele Michelin. Ingredientul secret (uşor recognoscibil) este umorul relaxat. Lăsând impresia unui efort personal de creaţie moderat, Alexandru Dabija îşi lasă actorii să se desfăşoare. Amprenta proprie de interpretare şi inspiraţia comică este uşor de detectat la fiecare în parte. Iar dacă spectacolul are noroc şi spiritul ludic se regăseşte între cei din distribuţie, atunci reţeta funcţionează. Condimentul muzical marcă înregistrată poartă semnătura Adei Milea şi de data aceasta e folosit cu măsură şi efect.
Povestea bravului soldat Svejk are candoare şi cinism, mult umor şi ironie. Acest bărbat jovial, care între două halbe de bere face politică de lumpăn abia aşteaptă să aibă dreptate, să izbucnească războiul, mondial de altfel, şi să plece pe front. Cu inima uşoară şi zâmbetul pe buze, dar cu genunchii măcinaţi de reumatism. Svejk e idiotul simpatic în gura căruia adevărul răsună cu atât mai tranşant. E un personaj care ţi se lipeşte de suflet nu doar pentru că e uşor recognoscibil, ci pentru că are ceva din inocenţa şi melancolia bufonului shakespearian. E înţelept fără să îşi dea seama de asta. Spune ce îi trece prin cap fără teamă de consecinţe. Tichia lui este boneta militară, iar bastonul lui nu are clopoţei, ci baionetă. Într-o lume nebună, el pare cel mai sănătos. Merge cu bucurie înainte, fie că destinaţia sa este casa de nebuni sau linia întâi a frontului. Ar mai bea, doar, o bere înainte.
În spectacolul de la Teatrul Odeon, Svejk interpretat de Pavel Bartoş este doar simpatic. Are carismă, haz, dar nu depăşeşte primul strat de asumare a adevărului acestui personaj-simbol. Degajat, cu farmec, dar fără profunzime. Este mai mult Pavel Bartoş decât Svejk. Glumele sunt la locul lor, improvizaţiile la fel, iar firescul artistic e folosit pe post de tehnică de interpretare. Perfect posibil. Dar, parcă, prea superficial pentru un astfel de personaj. E minunat că Svejk e de-al nostru, că îl ştim, că râdem de el. Şi încă ce frumos ar fi fost să râdem împreună cu el şi, poate, să îl plângem la final.
Distribuţia este numeroasă, iar actorii schimbă mai multe roluri. Există personaje centrale şi apariţii de efect. Cel mai articulat interpret este Mihai Smarandache. Chiar dacă se observă care dintre cele trei personaje i-a plăcut mai puţin, le individualizează pe fiecare şi le construieşte asumat caracterul. Îl ţii minte şi în rolul Palivec cel umil şi sperios şi în soldatul Slavik cel neşlefuit şi în Hoţul de câini şmecher, isteţ şi mândru de metodele sale de capturare a patrupedelor. La fel cum datorită preciziei şi seriozităţii în interpretare o reţii şi pe Ruxandra Maniu în rolul Doamnei Palivec cea deznădăjduită, şi apariţia lui Silvian Vâlcu din începutul spectacolului când amestecă absint pe o tavă în echilibru instabil, şi figura îngheţată a lui Cezar Antal când stă în pluton ca Ofiţer.
Dintre rolurile consistente, Alexandru Papadopol este Lukas, colonelul a cărui ordonanţă este Svejk. Natural, cu un parcurs rotund, construieşte o relaţie susţinută cu partenerul său şi se înscrie în aceeaşi cheie lejeră de interpretare. Ioan Batinaş surprinde în scena în care îl interpretează pe Bretchneider cel pasionat de câini, are reacţii neaşteptate şi bine controlate. Apoi, când devine câine, forma este îngroşată şi nuanţele se amestecă. Mircea Constantinescu exagerează intensitatea vocii şi tonul, logica frazării îi scapă şi construieşte în aceeaşi notă falsă ambele personaje pe care le interpretează. Paula Nicoliţă îşi pune toată energia în rolul baronesei şi apoi o caricaturizează pe Katy Wendler, iar Gabriel Pintilei îşi asumă formal rolul Domnului Wendler.
„Svejk” nu este un spectacol extraordinar. Îşi are minusurile lui – momente mult prelungite şi scene de mijloc care trenează. Îşi are şi plusuri – replici cu haz, scene surprinzătoare, personaje despre care să vorbeşti la ieşirea din sală. Norocul joacă un rol mult prea important, însă, în construcţia lui. Lipseşte atenţia pentru detalii şi unitatea. Este un fel à la carte executat corect, dar fără sufletul unui Chef.
Teatrul Odeon
„Svejk” după Jaroslav Hašek
Regia: Alexandru Dabija
Decor și costume: Andrada Chiriac
Cântece: Ada Milea
Asistent regie: Mădălin Hâncu
Traducerea: Jean Grosu
Distribuția
Svejk – Pavel Bartoş
Kovarik, Un bețiv, Un ofițer – Cezar Antal
Bretschneider, Câinele – Ioan Batinaş
Bernis, Preotul fanatic, Colonelul Kraus – Mircea Constantinescu
Repa, Un deținut – Marius Damian
Doctorul Heveroch – Sabrina Iașchevici
Doamna Mullerova – Dorina Lazăr
Doamna Palivec, Doctor Waiking – Ruxandra Maniu
Baroneasa, Katy Wendler – Paula Niculiţă
Lukas, Kotatko, Un bețiv – Alexandru Papadopol
Comisarul, Pokorny, Ministrantul, Domnul Wendler – Gabriel Pintilei
Doctorul psihiatru, Fata cu câinele – Anda Saltelechi
Palivec, Slavik, Hoțul de câini – Mihai Smarandache
Macuna, Un bețiv, Un ofițer – Silvian Vâlcu
Pioasa Marlena – Veronica Gherasim
Kafka – Dan Iosif
Foto Octavian Tibăr
“Lukas” e locotenent, nu colonel !
Rezon!In sfarsit, se vorbeste articulat despre cea mai mare meteahna in teatrul romanesc, la regizori cel putin, “manierismul ,atat de lesne de confundat cu stilul…”.Retzetarii din teatrul romanesc…dabija, afrim, maniutiu, lista poate continua.Adica facem pe banda rulanta cate 10 daca se poate 15 spectacole pe an dupa aceeasi retzeta, o mai impart si pe Ada Milea si gata pocinogul…Mici fabricutze ambulante de facut teatru, debordand de manierisme si alte ”isme”ca sa mearga banutzul la tescherea si sa ne batem prea tare capul…merge, tata!Rezultatul dupa cum se vede e din ce in ce mai mic, devenind invinzibil…
vazut spectacolul si imbratisez cronica 100%.
Andrei Serban e unul dintre putinii regizori care nu vine cu retetarul de acasa.Maniutiu a fost cel mai vajnic din punctul asta de vedere si s-a stins…pe nimeni nu mai intereseaza.Au urmat Afrim care impinge retetele si manierismul pana la paroxism, dar dupa 7-8 reprezent.spect.lui nu se mai joaca, dupa ce izi consuma cei 300 de fani de pe fb.I-a urmat din nefericire si Dabija.E foarte comod sa faci un spect.in 3 sapt.la reteta si sa iei 12,000 euro sau mai mult.E un fel de buissnes,de fapt bishnitza,cu produse artistice.Chestia e ca publicul destept si critica in sfarsit dupa cate se pare incepe sa-si dea seama si sa taxeze,pt.ca rezultatele sunt din ce in ce mai mic si mai evident repetitive.