O porţie de teatru amator

Casandra Lungu

Încă e vară şi teatrele sunt în vacanţă. Dar, din fericire, sunt cu noi Festivalurile, care să compenseze lipsa unei stagiuni estivale: Avignon în iulie, Edinburgh în august, acum în Bucureşti este în plină desfăşurare Festivalul UNDERCLOUD, iar la Alexandria tocmai ce s-a încheiat a cincea ediţie IDEO IDEIS.

Pentru a întregi lista, în Girona (Catalunya, Spania), marţi, 24 august, începe cea de-a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Amateur (FITAG). Cinci zile de teatru amateur conjugat în diferite spaţii şi forme: spectacole în timpul zilei, de stradă, ateliere şi examene ale studenţilor reluate cu public spectator, reprezentaţii de seară, în Teatrul Municipal şi săli alternative (curtea Primăriei sau curtea interioară a Casei de Cultură).

După miezul nopţii, pentru cei care mai rezistă, urmează FITAG by Night, un teatru underground (café teatre, cum îi spun catalanii), unde sunt invitate toate grupurile amateur din Spania şi din ţările participante să prezinte sketch-uri de aproximativ 10 minute – propuneri vizuale, teatrale sau muzicale, pentru un public cosmopolit, având la dispoziţie o scenă de doar 4X3 m. Spre exemplu, în acest an, numărul de cabaret din cadrul spectacolului de închidere a Festivalului, va fi prezentat în avanpremieră aici.

O alta premieră la ediţia din acest an a FITAG este participarea unei trupe româneşti – Teatrul Studenţesc Ludic, din Iaşi, cu piesa “Poem irlandez pentru vioară şi suflet”, adaptare după opera “Când vinul este rece”, de John Kendrick. Grupul a luat fiinţă în anul 1978 şi de atunci numără peste 250 de premii la festivaluri naţionale şi internaţionale.

Despre trupa Ludic şi despre spectacolul de închidere al Festivalului, un musical cu 37 de personaje montat în timp record, vom discuta mai pe larg în numărul următor. Iată ce spune Marti Peraferrer, directorul festivalului, despre eveniment: “La această ediţie aniversară, ne prezentăm cu noi evenimente – teatru de stradă sau ateliere susţinute de studenţi, o masterclass commedia dell’arte de patru ore, la care participarea este deschisă tuturor celor interesaţi,. Totodată, dorim să continuăm munca de zece ani, de a face cunoscut talentul grupurilor amateur din Girona dincolo de graniţele tării şi de a-i incuraja pe cei din afară să îşi prezinte creaţiile aici”.

Mă gândeam, pregătind acest scurt material şi repetând pentru un spectacol, că ar fi mai mult decât binevenită o astfel de iniţiativă în România. Desigur, un prim pas a fost făcut acum cinci ani de cei de la IDEO IDEIS, care îşi continuă proiectul cu acelaşi entuziasm şi profesionalism. Dar ce se întâmplă cu studenţii de la alte facultăţi, cu adulţii îndrăgostiţi de scenă, cu cei pentru care teatrul e un hobby şi care şi-ar dori să creeze spectacole şi să poată trăi această pasiune? Pentru moment, teatrul amateur în România este slab reprezentat, iar de un Festival Internaţional nici nu poate fi vorba. Mă întreb, oare câte Primării sau Consilii ar susţine un astfel de proiect sau câte entităţi private ar fi de acord să contribuie?

Dar despre toate aceste neajunsuri administrative, altădată. Acum, începe Festivalul, iar deschiderea îi revine companiei Ma Mare No em Deixa (Maica-mea nu ma lasa), cu piesa Èdip Rei o la culpa la té el meu pare (Oedip rege sau de vina e tata), regia Lluís Elias.

Print

Un Comentariu

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.