Un Hamlet pierdut printre fum(uri)

2stars

01-hamletTare multe mai îndură Hamlet. Nu e uşor să fii „cea mai cunoscută piesă a tuturor timpurilor”. Şi cum Shakespeare este şi el universal valabil şi contemporanul nostru, libertăţile revendicate în montări sunt direct proporţionale cu faima. „Preţul succesului”. Dar de unde până unde e libertate şi de unde începe abuzul artistic? De libertatea lui Shakespeare mai ţine cineva cont? Pentru că, din păcate, sau din fericire, libertatea lui X începe acolo unde se termină libertatea lui Y. Trăim într-o lume în care corectitudinea şi grija şi bunul simţ au fost înlocuite cu un termen folosit din ce în ce mai des ca scut şi armă – toleranţa. Îndemnul la toleranţă susţinut cu atâta violenţă are efect cu semn schimbat; crispează, impune şi dictează. Toleranţă cu forţa şi iubire condiţionată de voci care scandează şi ochi care ameninţă. Halal libertate.

Cam acelaşi lucru se întâmplă şi cu Hamlet. De multe ori este mutilat în numele căutărilor de noi sensuri; sondarea în profunzimi ascunse îţi deschide drumul spre experimente genetice operate pe bietul prinţ din Danemarca. Asta se întâmplă şi în spectacolul „Hamlet” de la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara, realizat în colaborare cu trupa de hip-hop Subcarpaţi, regizat de Ada Lupu Hausvater, având un scenariu după Shakespeare, tradus şi remixat de Peca Ştefan. Cel mai important personaj din spectacol este fumul. După cantitate şi constanţă, este cel mai prezent element. De la intrarea în foyer unde actorii stau în cuşti, luminaţi în răspăr, eşti întâmpinat de vălătuci groşi de fum şi ritm sacadat de hip-hop. Îţi tai drum cu mâinile prin perdeaua de fumigene şi ajungi la locul tău unde timp de trei ore eşti bine conservat prin acelaşi procedeu precum şunculiţa de porc: afumare temeinică. Această descriere minuţioasă a fumului este direct proporţională cu importanţa lui în spectacol. Şi încă nu îi fac suficientă dreptate.

02-hamletConceptul se vrea a fi unul complex – o mioritizare a poveştii daneze şi totodată o aducere într-un prezent imediat. Realizatoarea acestui spectacol declară în caietul-program că „Hamlet este o poveste care se întâmplă în România”. Despre prăpastia dintre generaţii, despre tineri frumoşi care nu au şansa de a se afirma din cauza contextului în care trăiesc, despre aripi frânte şi mediocritate. Minunate premise. Intenţii absolut lăudabile. Care rămân frumoase doar în pagină. Explicaţiile din caietul-program care nu se regăsesc pe scenă nu fac niciun serviciu spectacolului. O montare trebuie să vorbească fără traducere. Şi indiferent de cât de bine ar suna la nivel declarativ conceptul, dacă nu există şi împlinirea lui, eforturile de tot felul devin risipă.

Pe cât de bombastic şi percutant îşi propune să fie spectacolul, încărcat de proiecţii, cu un concept scenografic care mizează mult pe efectele grafice şi video, creând imagini puternice şi un dinamism susţinut, cu un univers sonor atât de bogat, cu trimiteri la teme folclorice şi ritm de dat din cap obsesiv, este degeaba. Povestea se pierde undeva în fum. Personajele sunt ca nişte marionete cu sforile încâlcite. Actorii joacă formal, declarativ, spun vorbe, vorbe, vorbe şi nu cred o secundă în adevărul lor. Hamlet însuşi glisează între infantilism, melancolie, revoltă şi nebunie, aleatoriu. Nu are un parcurs rotund, acţiunile lui vin la rând pentru că aşa e construit scenariul, dar nu derivă firesc una din cealaltă. Toată energia şi încrederea în sine a lui Matei Chioariu sunt cheltuite cu minim de efect. Nu există relaţii între personaje. Nu există comunicare. Doar muzică la volum maxim şi o frăsuială continuă cu intenţia de dramatism.

03-hamletCea mai mare îndrăzneală a spectacolului este la nivelul acestui remix la textului. Trei ore de Shakespeare îngânat pe ritm de hip-hop, cu argoul aferent. Refrenul care îţi bubuie în urechi la ieşirea din teatru e „coiala eternă te ţine în derivă”. Fortinbras şi Hamlet cei bătrâni când au semnat pacea au făcut un „act de act”. Regele „a crăpat medieval”, există şi „cele mai naşpa părţi”, lumea care şi-a ieşit din matcă e înlocuită cu „zilele astea toate au luat-o razna”, iar cheia de boltă a acestei interpetări de după blocuri a lui Shakespeare este sintagma „statusul single să fie activ” – în traducere liberă: să nu se mai căsătorească nimeni. Textul bubuit în flow are şi multe cacofonii precum „de ce să se nască copii ca tine?”, „să aducă cadavrul” sau „mai trainică ca”. Probabil în acelaşi spirit liber de tot şi toate; o negare a tuturor regulilor, fie ele şi de gramatică. Fără să cred în puritatea absolută a iambului elisabetan, fără să fac temenele traducerilor de demult, dorind sincer să aud un Hamlet pe limba lui 2016, şi tot nu pot respecta măcar această propunere şchioapă şi îngâmfată de reinterpretare. Nu am să spun „nu e Shakespeare” sau „blasmefie” pentru că nu cred nici una nici alta. Cred, însă, că e foarte slab din punct de vedere calitativ.

Pur şi simplu nu e suficient să înşiri toate resursele investite în aceste spectacol pentru a face o demonstraţie. Cu toate inovaţiile expuse şi cu toate intenţiile inteligent descrise în scris, povestea e mai bătrânicioasă şi mai obosită decât într-o montare aşa-numit clasică. Discrepanţa dintre felul în care vorbesc personajele şi ce spun, dintre acţiunile inventate şi efectele video, dintre ritmul din boxe şi cel al actorilor, aceste nonsensuri care curg prin faţa ochilor şi fără să însemne mai nimic nu în fac pe Hamlet nici contemporan, nici liber, nici altfel. Doar chinuit.

Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
„Hamlet” după William Shakespeare, tradus şi remixat de Peca Ştefan

Distribuția: Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Marius Andrei Alexe, Doru Iosif, Victor Manovici, Cristina Konig, Flavius Retea, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon, Adrian Jivan, Florin Ruicu, Constantin Tovarnițchi, Raul Băștean, Alexandru Ștefănescu, Benone Viziteu, Romeo Ioan, Claudiu Dogaru, Ionuț Iova, Marius Lupoian.

Muzica: SUBCARPAȚI
Scenografia: Iuliana Vîlsan
Sound design: Ioan Uțu Pascu
Video KOTKIvisuals

Un spectacol de Ada Lupu Hausvater

Print

6 Comentarii

  1. andu 13/12/2016
  2. Codruta Popov 30/12/2016
  3. andu 30/12/2016
  4. calin ciobotari 03/01/2017
  5. Andu 05/01/2017

Adaugă un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi făcută în niciun fel publică fără acordul sau cererea dumneavoastră explicită.