Mi se pare extrem de important că Studio Act Oradea a devenit, în timp, un teatru independent a cărui activitate nu se limitează la organizarea unui festival și la reprezentarea spectacolelor proprii produse numai cu acea ocazie. Are stagiune permanentă, este invitat la festivaluri de teatru din țară (nu doar la cele ale „Independenților”) și, iată, acum a produs un spectacol reprezentat în premieră în afara sus-menționatelor zilelor festivaliere. Mai mult. Social Acceptabil reprezintă debutul în scrisul de texte pentru teatru al regizorului și actorului Ándi Gherghe.
Avem deja suficiente indicii că era nevoie la Oradea de un astfel de teatru independent, unul care să producă spectacole adevărate, nu prostioare, nu înfăptuiri anartistice cu iz de afaceri de familie. Dovadă faptul că la premiera spectacolului despre care încerc să dau seama în rândurile următoare sala a fost plină, deși în același timp, în oraș, se consumau ultimele zile ale Festivalului Internațional de Teatru organizat de Teatrul „Regina Maria” din localitate.
Creatorii spectacolului au procedat, cum se zice, cu metodă. Au lansat, prin intermediul presei, un apel prin care le solicitau orădenilor să le semnaleze cazuri de corupție. Ándi Gherghe le-a studiat, evaluat, selectat, a optat pentru unele sugestii, le-a dramatizat și a alcătuit un scenariu dramatic compus din câteva secvențe. În care se vorbește despre taximetristul care refuză să facă o cursă scurtă dacă nu stabilește el tariful ori face transporturi cu iz electoral pentru a muta votanți de la o secție la alta, despre directorul de teatru care are atitudine de vătaf, despre polițiștii corupți, despre funcționarii birocrați care refuză să își facă datoria dacă „nu miști” din urechi, despre doctorii care așteaptă și pretind eterna șpagă, despre preoții oricând gata la aranjamente dintre cele mai lumești.
De ce se întâmplă și se perpetuează toate acestea? Între altele și fiindcă le găsim mereu justificare. Ba că lefurile sunt mici, că trebuie într-un fel sau altul „completate”, ba că legile sunt proaste și, la urma urmei, „nu le-am făcut eu”.
Acum, mă văd obligat să spun că, din punct de vedere strict dramaturgic, nu toate secvențele mi s-au părut a fi de aceeași valoare. Unele sunt din cale-afară de legate de contingent, suferă de ceea ce se cheamă un realism primar. Important însă mi se pare faptul că, în calitate, de regizor, Ándi Gherghe identifică soluții spre a depăși aceste handicapuri. Se recurge la jocul pe față, la intrarea vizibilă, adică la vedere a actorilor în rol.
Aceștia așteaptă să le vină rândul, să interpreteze un alt personaj, să preia ștafeta, să dezvolte situații anterioare. Interpretează fiecare mai multe roluri. Astfel, Alin Stanciu este atât Directorul de teatru prins cu afaceri dubioase care crede că îi este îngăduit orice pe mai departe, cât și un preot onctuos, Raisa Ané joacă o jurnalistă justițiară, pe sora acesteia care trebuie să rezolve lucruri devenite imposibil de rezolvat din cauza corupției atotstăpânitoare, o funcționară veșnic pusă pe harță, dar și o soție cu… ascunzișuri, Pavel Sîrghi este Taximetristul ciubucar, dar și Legistul care pretinde fără nici o jenă șpagă, Radu Tudor interpretează un tânăr actor și dramaturg din teatrul independent, un polițist predispus la aranjamente dubioase, un tânăr medic care, culmea!, vrea să își facă cinstit datoria, un Bărbat aparent căsătorit, dar șantajabil, vulnerabil, care ar vrea să adopte un copil.
Studio Act Oradea
SOCIAL ACCEPTABIL de Ándi Gherghe
Regia: Ándi Gherghe
Cu: Alin Stanciu (Directorul, Preotul), Raisa Ané (Jurnalista, Funcționara, Soția), Pavel Sîrghi (Taximetristul, Legistul), Radu Tudor (Tânărul, Polișistul, Doctorul, Bărbatul)
Foto: Răzvan Micorici
Data premierei: 29 septembrie 2018
Un Comentariu