În urmă cu 25 de ani, boceam cu tristeţe adolescentină, căci nu reuşisem să văd la timp un spectacol vestit al vremii: “O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord”. E drept că pe atunci nu ştiam mare lucru despre piesă, dar titlul mă tenta. (Fireşte: şi teatrul, actorii, regizorul…) Vremea a trecut şi, odată cu ea, frustrările tinereţii… Vineri seară, însă, o floare şi nişte ferestre regăsite ca elemente de decor pe scena Teatrului Metropolis au funcţionat precum madlena lui Proust, declanşând o acută senzaţie de aşteptare împlinită. Floarea este roşie, iar ferestrele pot da spre oricare punct cardinal, căci acţiunea se întâmplă într-un demisol şi lumina intră pieziş (atunci când intră). Femeia drăguţă nu apare, ci, în locul ei, o serie de slujbaşi sau alţi amărâţi de viaţă, personaje ale unei dramatizări după Cehov. Autor şi regizor: Alexandru Mâzgăreanu. Titlul spectacolului: “Câteva însemnări disperate ale unor funcţionari necăjiţi dintr-un birou aflat la subsolul unei clădiri dărăpănate” sau, pe scurt, “Funcţionarii”.
Spectacolul nu este chiar nou, ci reprezintă examenul de master al regizorului, jucându-se încă de anul trecut în cadrul programului STAGIARII – de promovare a tinerilor creatori de teatru. De altfel, pentru regia “Funcţionarilor”, Alexandru Dumitru Mâzgăreanu este nominalizat la categoria Debut a Galei Premiilor UNITER, ce va avea loc pe 18 aprilie. Alături de el, se cuvine a-i menţiona, ca nominalizaţi la aceeaşi categorie, pe Vlad Cristache, pentru regia spectacolului “Peer Gynt” la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, şi Conrad Mihai Mericoffer, pentru rolul Trofimov din “Livada de vişini” la Teatrul Naţional Bucureşti. (E drept, însă, că asemenea foarte tânărului Jung – iertată-mi fie blasfemia comparaţiei – mi se pare că, atunci când este vorba de o egalitate, se spune a = a, b = b etc., în timp ce a = b, respectiv soare = lună, câine = pisică etc. îmi pun la grea încercare etica mea intelectuală[i]… Dar nu-mi rămâne decât să trec peste aceste mărunte conflicte interioare şi să urez succes tuturor celor trei nominalizaţi!)
Revenind la subiectul spectacolului de la Metropolis, acesta nu este defel un caz singular. Teatrele profesioniste i-au găzduit sau încă îi mai joacă lui Alexandru Mâzgăreanu şi alte producţii din facultate: “Romanţioşii” şi “True West” la Nottara sau “Dragă Elena Sergheevna” la Comedie. Decizii justificate de evidentele aptitudini ale tânărului regizor şi de succesul la public, pe care îl stârneşte. Atent la detalii precum un giuvaergiu scrupulos, Mâzgăreanu şi-a ales o echipă după asemănarea sa, căci fiecare actor, indiferent de generaţia căreia îi aparţine, înţelege să meargă alături de el, la pas, pe drumul lucrului profesionist şi migălos. Iar diferenţa de experienţă într-ale scenei este, cumva, estompată de plăcerea cu care întreaga echipă se adaptează acestor rigori. Povestea-jurnal este depănată convingător de Constantin Bojog, în rolul unui mărunt şi umil ajutor de contabil, bolnav de gastrită şi de un carierism machiavelic absolut inutil, căci şeful i se încăpăţânează să trăiască. Personajul sau poveştile lui se intersectează apoi cu alţi eroi sau istorioare. Mirela Gorea, Marius Gâlea şi Gelu Niţu (primii doi – foşti profesori ai unora dintre tinerii actori) se joacă şi joacă împreună cu Alin State şi Cosmin Nedelcu (eternii funcţionari şi problemele lor, diferit nuanţate de la o compoziţie la alta), Gabriel Costin (într-un monolog fabulos despre un ospăţ de-a dreptul pantagruelic), Sorina Ştefănescu (o tânără modestă şi naivă, cu pretenţii de îndrăgostită şi mult-peţită), Ionuţ Vişan (un fermecător drac treaz, lucid în resemnarea sa, dar înfricoşător prin contemporaneitate).
Momentele cu funcţionari se succed închegat şi foarte bine dramatizat, purtându-ne prin toate fazele şi soiurile de comic. Redescoperim un umor incredibil la Cehov cel din povestiri, aşa cum rareori îl aflăm în piesele sale, auto-intitulate “comedii”. Lumea este, într-adevăr, văzută de jos, dar câtă viaţă zace acolo, în subsolul cel dărăpănat, şi câtă nevoie de înţelegere umană au necăjiţii care îl populează permanent sau ocazional. Universul le este desenat şi înfăţişat aidoma lor de către scenografa Ioana Pashca, şi ilustrat muzical de acelaşi Alexandru Mâzgăreanu. Fie că răsună dintr-un difuzor prăpădit agăţat pe peretele coşcovit, fie că te învăluie din sală sau pare că pufneşte precum fumul şi dracii din godinul hipertrofiat, muzica îl însoţeşte permanent pe regizor în demersul lui într-ale “însemnărilor disperate”. Şi, după aproape două ore de râs zdravăn şi tămăduitor de rele, continuă să te conducă în drumu-ţi către casă. Sau spre poveştile tale de om necăjit, de la care, fericitule, te-ai abătut un pic.
[i] C.G. Jung – “Amintiri. Vise. Reflecții”, Editura Humanitas, București, 2010 (pag. 49)
Ca sa nu va fie pusa la incercare etica profesionala ati putea verifica inainte sa publicati Nu considerati ca ne jigniti inteligenta si chiar aduceti ofense teatrelor mentionate? Spectacolul TRUE WEST este productia teatrului Nottara cu actorii teatrului ,nu este un spectacol din facultate cum mentionati ,La fel si spectacolul Romantiosii ,este o productie 2008 a teatrului de Comedie prin PROIECTUL COMEDIA TINE LA TINERI Toate aceste spectacole sunt realizate dupa terminarea facultatii de un regizor licentiat Masterul este optional ,deci in primul an de master Romantiosii ,in anul doi True West si Functionarii ,a ales baiatul la debut unul din trei
Nici o problema ca si Conrad Mericoffer in primul an de facultate in 2008 a jucat la Metropolis in Femeia din trecut ,in anul doi in -“Proces cu usile inchise”, Atheneul Roman, in ultimul an Livada de visini ,la fel alege baiatul
unul din trei
Deci aici aveti dreptate ,nu putem face a=a sau a=b din simplul motiv ca avem un singur debutant la Braila , ma mir ca-i pomeniti macar numele Asa ca nu deveniti penibili ,macar putin respect pentru adevaratii debutanti de la Ploiesti ,Balcescu,etc care nu au fost nominalizati Nu ajuta la nimic oricum toata lumea stie adevarul !!!sper sa va lase etica sa publicati comentariul
Buna gluma ,Mazgareanu debutant !!!!Ciudat insa ca doamna Zarnescu ,doctorant UNATC ,vine si ne prezinta minciuna anului True West spectacol studentesc Ce sa mai zic de Romantiosii care se joaca de doi ani cu bilete vandute si remuneratii pe masura
Daca tinem seama si de cronica colegei sale dintr-o revista de profil cu aceeasi placa de parca au facut copy paste si ambele dupa nominalizare ,inseamna ca jocurile sunt facute ,Voi pe cine pacaliti ?!
Din pacate, “Romantiosii” nu se mai joaca…
… iar “True West” trebuia sa fie, initial, un proiect al scolii (am citat dintr-un interviu cu regizorul, gazduit chiar de “Yorick”). In rest… noi sa fim sanatosi!
@nina , se poarta debutant din trei incercari , Conrad Mericoffer nu este mai breaz ,tot la al treilea spectacol “Femeia din trecut”- Teatrul Metropolis,-“Proces cu usile inchise”- Atheneul Roman,“Livada de visini” -Teatrul National Bucuresti
Eu inteleg, poate juriul a fost dezinformat ,criticii au simpatiile lor dar candidatii?Baietii astia doi nu stiuau ca sunt la al treilea spectacol ?
Rusinica ,rusinica :))))
dragul meu raspuns din dragul meu blog.
ma bucur ca traiesti alaturi de mine pasiunile nesfasite rasarite din clipocitul nervos al ibricului de pe foc. trebuie sa-ti spun ca noi suntem bine sanatosi ceea ce-ti dorim si tie, chiar daca tu, mic ibric fiind, nu-ti dai seama de asta si nici nu te intereseaza. de fapt si de drept, pe tine nu te intereseaza decat micul tau orizont. si cu cat e mai mic, cu atat zarva e mai mare si fierberea mai zgomotoasa. e lucru stiut: daca ai fi oala, n-ai fi atat de scandalagiu. asa insa, moncher, cu cat esti mai carpit si mai mic, cu atat iti imaginezi ca esti mai mare si mai furtunos. si ca meriti mai multe decat ti se acorda. o literatura intreaga ti-a fost dedicata si tot nu te inveti minte. si fierbi acolo in plata ta, mic, nervos si trist. carpit pe alocuri, reconditionat prin alte locuri. un ibric cu un orgoliu nemasurat cu cat coada ti-e mai mica. vezi frustrarea micului catel in fata animalului paros ciobanesc, tacut si molcom in plata lui.
si ca sa fac ceea ce deobicei nu-mi sta in lipsa mea de caracter, dragul meu ibric, pentru un inceput final am sa copy/paste atat de inspiratele tristeti:
“Tristeti de balci provincial,
De panorami, cu-o ferestruica
Si cu-o maimuta roasa-n dos,
Ce-ar semana cu domnul Duica
De-ar fi oleaca mai frumos…”
te pupa tata.
da da da
Deci ca să ne lămurim – DEBUT – este considerat orice spectacol sau rol produs sau conceput într-un teatru privat sau de stat DUPĂ ce ai absolvit studiile de profil.
Deci Conrad Mihai Mericoffer nu era debutant când a jucat în ”Femeia din trecut”, respectiv ”Proces cu ușile închise” deoarece era în anul trei la început.
Iar ”Proces cu ușile închise” regizat de coregraful Arcadie Rusu, era un spectacol independent, găzduit în cadrul programului ”TEAM – Teatrul și Muzica”.
Alexandru Mâzgăreanu absolvise anul trei când a lucrat spectacolul ”Romanțioșii” care așa cum ați spus a fost conceput în cadrul proiectului COMEDIA ȚINE LA TINEri, dar nefiind câștigător și-a câștigat un statut de proiect independent până a fost preluat de Teatrul Notara.
Deci nu poate avea statul unui spectacol de debut produs într-un teatru.
De altfel TEATRELE SE OCUPA DE PROPUNEREA ACTORILOR SI SPECTACOLELOR CĂTRE UNITER.
Iar dacă teatrele nu au considerat atât în cazul lui Conrad Mihai Mericoffer, cât și al lui Alexandru Mâzgăreanu că trebuie să îi propună pentru UNITER, ce vină au ei? De ce să le fie rușine că au fost nominalizați acum? Mi se pare ilogic….
Iar ”Funcționarii” a fost jucat și prezentat publicului înainte de ”True West”, respectiv ”Funcționarii” în luna martie, ”True West” în mai.
Și ca să nu mai existe dubii, vă propun să le întrebați direct pe doamnele L.Patlanjoglu, A.Dumitru și D.Modola care au fost criteriile de selecție.
Poate așa aflăm și noi de ce ”Livada de vișini” e considerat cel mai bun spectacol alături de ”Strigăte și șoapte” și ”Leonce și Lena”.
O seară bună!
@flaubertul de la mansarda sau “micabalerina “ ,nu-mi place Baniciu !!!!
Minciuna premeditată nu mai e chestiune de fantezie, ci de caracter
“A visa că adevarul sau alt lucru de prisos
E în stare ca să schimbe în natur-un fir de păr,
Este piedica eternă ce-o punem la adevăr.”
Te pupa … Emin
@flaubertul de la mansarda
“Să fii prost, egoist şi să ai o sănătate bună sunt trei cerinţe pentru a fi fericit, deşi, dacă prostia lipseşte, celelalte nu mai contează.” Gustave Flaubert
Ma bucur sa te vad atat de fericit !! :)))))
Nu conteaza cine, ce, cat, cum. unde a ajucat, a montat.. este exact pe sistemul festivalului HOP. Poti participa pana la 6 ani de la terminarea facultatii. pana atunci esti debutant. nu poate sa plezneasca din prima
daca mazgareanu e la al 2-lea al 3-lea specatcol -nu conteaza- este LA INCEPUT este un tanar regizor ca si vlad cristache si conrad mericoffer un tanar actor.
felix alexa era numit prin cronici pana acum un an doi “tanarul regizor felix alexa” si avea o carca de spectacole in spate montate la teatre importante cu jumatate din actorii din cartea de istoria teatrului.
sa nu ne amaram cu ganduri negre!
fie ca cel mai bun sa castige!!!
draga cronica,noi cititorii, am dorit ca tu sa stii ca nu suntem prosti ,cunoastem definitia debutului asa cum este trecuta in DEX .Cum ramane cu colegii debutanti care nu au fost nominalizati si care stiu ca ,Mericoffer era la fel de student in toate cele trei piese ca doar au fost licentiati in iunie 2010
De Mazgareanu nu mai vorbim , ma gandesc ce zic actorii din distributiile celor trei spectacole si teatrele care au platit pentru ele
Cum nimeni nu a depus o contestatie oficiala inseamna ca a deranjat numai insistenta cu care se incearca sa se cosmetizeze o minciuna
Daca a murit capra mea de ce sa nu moara si capra vecinului?!
Acesta este dragii mei principiul in jurul caruia graviteaza mai toate lucrurile in tara asta. Aceasta este calitatea romanului intelectual, vesnic preocupat de ceva, atat de preocupat de un ceva altceva decat ceva-ul lui si probabil aceasta este cauza pentru care lucrurile merg mai ceva decat ceva la noi romanii…
Mi se pare cam trist…si cam penibil…
da ,ce penibili sunteti ,ce va mirati asa ca 20 de replici ale eternului student au valorat cat un premiu? Ca doar si nenea Pino si doamna draguta de la anonimul &prometeus stiua ei ce fac, ca doar au afisat si pe site un adevarat cv, ca voi fraierii creadeati ca sunt doar trei dar sunt mai multe http://www.anonimul.ro/2010_conrad_mihai_mericoffer_ro Si ce vreti voi sa decideti sau juriul cui sa dea ei premiul ? Penibililor :)))))