Pe consistenta fișă de creație a regizorului Bocsárdi László care, iată, are deja mai bine de 20 de ani de carieră, figurează titluri importante. Niciun fleac, nicio bagatelă, spectacole pe texte de mare amplitudine și artistică, și ideatică, indiferent dacă e vorba despre dramaturgie clasică sau de ultimă oră.
A fost printre primii regizori din România care au descoperit valoarea dramaturgiei poloneze contemporane. Să ne reamintim, de pildă, spectacolul din anii de debut cu Profetul Ilya, text la care a revenit în anul 2010. Cred că atunci s-a îndrăgostit regizorul de felul în care scrie literatură dramatică Tadeusz Slobodzianek. Bocsárdi László ne-a reamintit că Pirandello a scris și comedii (ce minunat, ce viu a fost spectacolul cu Omul, bestia și virtutea!). Regizorul îi prețuiește nespus pe Shakespeare (a montat de vreo două ori Hamlet, pe urmă Neguțătorul din Veneția, Comedia erorilor), pe Moliere (Tartuffe, Mizantropul), pe Ödön von Horvath (Kasimir și Karoline, Ce face Congresul), pe Molnár Ferenc (Liliom), pe Pirandello (Nu se știe cum), pe Brecht (Omul cel bun din Seciuan). Este un partizan convins al tradiției moderne, așa cum o numește George Banu, reprezentată de teatrul de artă.
În spectacolele lui Bocsárdi László, muzica a deținut o pondere variabilă. În Nunta însângerată, spectacol de teatru-dans ce i-a adus consacrarea națională, firește că muzicii îi revenea un rol considerabil. Mai apoi, în câteva montări de mare impact (Mizantropul, Neguțătorul din Veneția) regizorul s-a dovedit extrem de econom, de parcimonios, chiar, în privința utilizării muzicii în spectacol. Pentru ca mai apoi, atunci când a pus în scenă la Teatrul Național din Cluj-Napoca emoționantul spectacol cu piesa Clasa noastră, să edifice un impresionant poem coral.
Acum ne lasă pe toți, cum se zice, cu gura căscată, punând în scenă la Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, spectacolul Alice, o adaptare extrem de liberă, de inventivă a celebrei cărți a lui Lewis Carroll (dramaturgia: Benedek Zsolt. Adică ceea ce s-ar putea numi un show sau un concert spectacol. Unor muzici cu sonuri cum nu se poate mai de ultimă oră, zgomotoase, așa cum le plac adolescenților cărora li se adresează cu precădere montarea, li se alătură nenumărate efecte vizuale, laser, light design, sound design, videomapping. Îi are drept colaboratori pentru aceasta în primul rând pe mereu fidelul Bartha József, autorul unui decor în formă de V, înzestrat cu o ușă magică, ușa pe care intră spectaculos multe dintre personajele create de Lewis Carroll (domnul Iepure, Pălărierul, Căprioara, doamna Omidă, Reginele etc., plus încă două Alice (reflexiile în oglindă ale celei originale), cu precizarea că alte personaje, precum Motanul, se insinuează lasciv, pe neașteptate, din cine știe ce colțișor insignifiant al acesteia. Dar și pe Kiss Zsuzsanna, semnatara unor costume mustind de fantezie care dobândesc încă și mai mult impact datorită felului în care sunt valorificate de efectele vizuale create de Rancz András și de light design-ul creat de Horváth Csaba. Cu excepția protagonistei, toți interpreții poartă măști aflate într-o foarte bună prelungire a costumului. Un rol însemnat îi revine coregrafiei dinamice a cărei creatoare este Bezsán Noémi, totul ajungând la apogeu, așa după cum se întâmplă în orice spectacol de gen care se respectă, în tabloul final.
Spectacol muzical fiind, desigur că Alice avea nevoie de muzică. Ea este creația formației sZempöll Offchestra, ale cărei preferinte par să se îndrepte către genul ce i-a asigurat celebritate lui Tiger Lillies. Componenții ei sunt Albert-Nagy Örs, Bocsárdi Magor, Ferencz Áron, Gáspár Álmos, Konya Ütö Bence (pe care îl cunoșteam mai dinainte în ipostaza lui fundamentală de actor), Vitalyos Léhel. Cântă live, vorbesc, au, câteodată, precum actorii vocile filtrate de microfoane (Sound design: Sound studio, Amplificare prin microfoane: Józsi Szabolcs). Și, desigur, își asumă rolul de entertaineri.
În distribuția spectacolului îi regăsim pe marea majoritate a actorilor văzuți în montările semnate de Bocsárdi László la Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe în piesele din marele repertoriu. Uite așa se face că eternul, mereu frumosul Mátray László, după ce i-a interpretat pe Hamlet sau pe Liliom, o joacă acum pe una dintre multiplicările lui Alice din Lumea oglinzilor, Derzi Deszö este Căprioara condamnată la moarte chiar înainte de a fi săvârșit vreo faptă reprobabilă, numai că în Țara minunilor toată lumea e nebună, fapt ce o intrigă la culme pe Alice, Rácz Endre este acum Domnul Iepure, binecunoscutul Nagy Alfréd e un Fluture de aprilie, Szakács László, atât de bun în Neguțătorul din Veneția, este acum Pălărierul, Gajzágó Zsuzanna o joacă pe una dintre cele care aspiră la statutul de Regină, același lucru făcându-l D. Albu Annamária, iar atât de apreciatul Pálffy Tibor, marele interpret al Mizantropului, joacă și el un animăluț simpatic. Alături de Benedek Ágnes, Vass Zsuzsanna, Kovács Kati, P. Magyarossi Imola, Pál Ferenczi Gyöngy, Beczási Áron, Kolcsár József, Benedek Ágnes. Rolul adevăratei Alice, copila supusă unei excepționale experiențe inițiatice, este fără cusur jucat de Korodi Janka, una dintre cele mai noi componente ale trupei.
Sigur, spectacolul lui Bocsárdi László nu aspiră, nici nu avea cum să o facă, să rezume întreaga materie epică din cartea lui Lewis Carroll. S-a operat o selecție în vasta materie epică a romanului, s-au stabilit ierarhii, însă, mai presus de toate, s-a vegheat eficient la conservarea coerenței și inteligibilității.
Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe
„Alice” după romanul lui Lewiss Carrol
Dramaturgia: Benedek Zsolt
Regia: Bocsárdi Lászlo
Decor: Bartha József
Costume: Kiss Zsuzsanna
Coregrafia: Bezsán Noémi
Sound design: Sound studio
Amplificare prin microfoane: Józsi Szabolcs
Light design: Horváth Csaba
Asistent scenografie: Czirják Beatrix
Cu: Korodi Janka, Benedek Ágnes, Mátray László, Rácz Endre, Derzsi Dezsö, Vass Zsuzsanna, Szalma Hajnalka, Kovács Kati, P. Magyarosi Imola,Erdei Gábor, D.Albu Annamária, Pál Ferennczi Gyöngyi, Gajzagó Zsuzsanna, Pálffy Tibor, Beczasy Áron, Kolcsar József, Szakács László, Nagy Álfred, Benedek Ágnes
Membrii formației sZempöl Offcestra: Albert Nagy- Örs, Bocsárdi Magor, Ferencz Áron, Gaspár Álmos, Kónya-Ütó Bence, Vitalyos Lehel
Data reprezentaţiei: 31 ianuarie 2018
Un Comentariu